„Jste doma? Vezu vám balíček.“ Ozvalo se do telefonu, když jsem jej na poslední chvíli zvedl, protože jsem se zrovna vrátil z tréninku a při běhání s sebou mobil nenosím. A jak tematické bylo, když se v balíku schovávala velká letošní novinka mezi běžeckými botami – adidas Ultraboost 21. Měl jsem možnost tyto boty vyzkoušet ještě 2 týdny předtím, než byl oficiálně spuštěn prodej modelu (28. 1. 2021). I když jsem měl tedy na testování poměrně málo času, i za tak krátkou dobu jsem se s nimi docela skamarádil a absolvoval v nich několik zimních zasněžených tréninků – běhy na objem, ale i tempo. O zkušenosti s nimi se s vámi rád podělím formou této recenze. Obecné informace o tomto modelu spolu s jeho představením najdete v dalším článku zde.
První dojem po vybalení jakéhokoliv produktu je velmi důležitý. U Ultraboostu 21 mě hodně překvapilo, jak má masivní mezipodešev ve smyslu optické velikosti, šířky a výšky paty, ale hlavně váhy. A to i přesto, že jsem samozřejmě koncept modelu znal nějakou dobu před testováním a zkoušel jsem si i předchozí generace modelu. Ultraboost 21 je s mírnou nadsázkou takový obr mezi běžeckými botami. Celých 340 gramů v rukách a pak i na nohách zaručeně cítíte (např. oproti velmi lehkému modelu adidas SL20, který váží kolem 230 gramů). Fotky fakt nelžou, pokud se vám zdá, že je část mezipodešve nad patou obří, ona taková ve skutečnosti opravdu je. Na mém modelu měří od podrážky po konec BOOSTU nad patou zvenčí celých 5 cm (výška paty je jinak uvnitř 3 cm), šířka podrážky v nejširším místě paty je cca 10 cm. To je pořádné rozpětí. Optické masivnosti spodku boty napomáhá i kontrast mezi minimalistickým ultralehkým a úzkým svrškem, a právě těžkou mezipodešví aneb tlumením s pěnovými kapslemi. Těžiště má bota proklatě nízko, při jejím obtěžkávání v ruce cítíte, jak je veškerá váha rozprostřená v podstatě jen vespod podrážky.
Moderní barevná kombinace Cloud White / Core Black / Solar Yellow se mimochodem skvěle hodí do sněhu a sucha, méně pak do bláta 😊.
Na promyšlených detailech i způsobu zpracování je vidět, že si na tomto modelu dali designéři značky opravdu záležet, protože jako všechny nové modely adidasu, akceptují aktuální trendy, jsou zároveň originální, ale přitom si zachovávají řadu podobností s dřívějšími modely. Nepřehlédnete BOOST s typickým viditelným vzorem kapslí po celé mezipodešvi, na botách nechybí ani již tradiční detaily – nápisy technologií na botě (BOOST, Primeknit, podrážka Continental), reflexní prvky po stranách paty s nápisem Ultraboost, výrazné logo.
Zajímavostí určitě je, že svršek boty je vyroben z funkčního recyklovaného materiálu PRIMEBLUE, který dle výrobce obsahuje přes 50 % příze Parley Ocean Plastic. Značka adidas totiž již v roce 2015 přijala závazek udržitelnosti, a za čistější oceány bojuje tím, že recyklované plasty z oceánu využívá při výrobě některých prvků u oblečení a bot. O této společné aktivitě adidasu a organizace Parley for the Oceans, která si dala za cíl zvýšit povědomí o nutnosti chránit oceány proti znečištění, si můžete přečíst zde.
Tkaničky se šněrují nikoliv do látky svršku, ale netypicky do tvrdých gumových destiček s logem adidas po stranách bot. Zrovna při utahování tkaniček jsem však vypozoroval, že toto řešení neumožní tak těsné utažení, jako kdyby byla očka přímo v látce boty. Pokud si však zvolíte správnou velikost boty, žádný problém to není, spíše můj subjektivní pocit.
Oproti jiným modelům jiných značek se výrazně vymyká tzv. přiléhavou konstrukcí a řešením jazyka z „pogumované síťoviny“ (jinak popsat tento materiál šitý speciální technologií neumím), který pokračuje dále po celém obvodu boty kolem kotníku, aby jej mohl natěsno obepnout, a končí výrazným „uchem“ nad límcem boty usnadňující nazouvání.
Už při prvním nazutí a popoběhnutí poznáte, že jde o boty určené spíše pro standardně široké chodilo a neutrální došlap. Co se velikosti týče, u mě zafungovalo zvolení stejné velikosti, jakou využívám u starších bot adidas, a boty mi sedí. Bohužel to bývá sázka do loterie, vybírat boty po internetu, každopádně v současné situaci to je téměř jediná možnost. Určitě bych proto doporučil alespoň přeměřit nohu podle tabulky velikostí na adidas.cz, případně nastudovat možnost eventuální záměny velikostí. Běžci s širším chodidlem by si měli dávat pozor obzvlášť – zrovna UB21 jsou uvnitř užší, i když to tak z fotek nemusí vypadat. Nenechte se zmást velmi tvárným a pružným svrškem, který se sice dokáže roztáhnout, ale protože je pod ním tuhá mezipodešev, chodidlo potřebuje prostor, aby na ni dosedlo optimálně.
Už jsem zmínil poměrně vysokou hmotnost boty, kterou si při běhu velmi dobře uvědomíte. To je daň za velký důraz kladený na vyváženost tlumení a dynamiky. Nejen váha bot napovídá, že jde ale spíše o boty do objemu, pro dlouhé tréninky nebo pomalejší závody „na pohodu“. Přesto poměrně velká tuhost boty v ohybu způsobuje, že běžec nedopadá vyloženě do měkkého, a to je právě u Ultraboostu 21 důležité. Mohlo by se zdát, že svou konstrukcí bude tlumit možná až příliš, ale tuhost boty pomáhá i dobrému odpružení při běhu. Pokud do toho šlápnete, bota to do jisté míry akceptuje. Pokud si zvolníte a zkrátíte krok, využijete zase pohodlí tlumení. Vyšší váha boty spolu s velkou plochou podrážky však má bezesporu výhodu v tom, že při běhu zakoušíte pocit větší stability a větší jistoty při došlapu, a to na různých površích. Do těžších terénů však nebyly navrženy, jejich hlavním polem působnosti by se měla stát klasická silnice a zpevněné polní cesty.
Vyšší drop kolem 10 mm (rozdíl výšek pata / špička) je jasné specifikum boty, napomáhá tlumenějšímu běhu, které ale může trochu vadit rychlejším běžcům zvyklým dopadat přes střed chodidla, respektive blíže ke špičce (vyšší pata totiž svým způsobem u tohoto typu došlapu „překáží“), zatímco běžcům dopadající spíše přes patu, respektive blíže k patě, bude zřejmě dobře vyhovovat. Vyšší drop také dodává na pocitu stability a tlumení. Osobně mi jako běžci zvyklému na spíše minimalistický typ obuvi s nižším dropem nějakou dobu trvalo, než jsem se s ním sžil.
Při běhu ve sněhu a po mokrých cestách jsem na těchto botách asi nejvíce ocenil důmyslné řešení podrážky, která se skládá z několika segmentů. Podešev díky své konstrukci a pevnému materiálu dokáže pevně přilnout k povrchu a při dopadu se cítíte velmi dobře. Při mých trénincích zvládly polní cesty, štěrk, a to i do prudšího kopce či seběhů.
Tzv. přiléhavá konstrukce je dle mého názoru velkým krokem vpřed u novějších modelů napříč značkami. Obemknutá látka zabraňuje úniku tepla a o malinko více pomáhá držet kotník tam, kde má být. A to i při tempovějších bězích, atletické abecedě, běhu do kopce.
Ultraboost 21 jsou nepochybně špičkové silniční běžecké boty určené napříč váhovými i výkonnostními kategoriemi běžců, čemuž odpovídá i jejich cena kolem 4 699 Kč (aktuální cena v době svého uvedení). Podle teorie má bohatě dimenzovaný BOOST a Torsion System participovat na zlepšení běžeckého výkonu, co se týká vyváženosti mezi odpružením (návratnost energie) a tlumením (zvyšující komfort a pohodlí při běhu). Podle mých poznatků z testování tomu tak skutečně je a boty zajímavým způsobem řeší věčné dilema tlumit nebo odrazit. Nečekejte sice od nich vlastnosti čistokrevných závodních bot, které vynikají nízkou vahou a rychlým odpružením, rozhodně vás však nebudou brzdit při delších bězích v rámci pohodovějšího tempa a občasných rychlejších úseků.
Bylo by zajímavé testovat boty delší dobu (z hlediska odolnosti proti opotřebení – zatím jen cca 150 km) a odběhnout v nich třeba maraton (z hlediska subjektivního pocitu pohodlí na delších distancí). Třeba v jedné z dalších recenzí…
Běžecké boty adidas Ultraboost 21 jsou dostupné v oficiálním e-shopu https://www.adidas.cz/obuv-beh v několik barevných verzích v pánské i dámské variantě. Nebo je možné využít službu Click&Collect v prodejně adidas Concept store Na Příkopě (Praha). Click&Collect znamená, že si zboží můžete vybrat v klidu svého domova, zaškrtnete možnost vyzvednout na prodejně, a pak už jen vyčkáte na informační sms o tom, že si zboží můžete vyzvednout.
Sponzorováno – placená spolupráce
10. 2. 2021 / Běžecké boty Sportovní vybavení / Autor: fv-admin