Běhání – sport, který si v poslední době získává velkou oblibu u lidí na celém světě. Možná právě proto, že ho můžete praktikovat téměř kdekoliv. Stačí vám k tomu kvalitní běžecké boty, šortky, tričko a můžete vyběhnout. A jak si stojí běh ve srovnání s ostatními sporty u nás Čechů?
Z průzkumu Sport roku 2014, který se věnoval analýze oblíbenosti sportů v České republice, vyplynulo, že běh má v oblibě 18,28 % z celkového počtu dotazovaných. Zajímavější je však skutečnost, že dané procento odpovídá 2. pozici v rámci žebříčku, ve kterém se objevuje několik set sportů. Před běháním se tak umístila jen cyklistika.
Z šetření vyšlo najevo, že nejvíce oblíbený je tento sport u lidí ve věkové kategorii 30 – 39 let, dále pak 20 – 29 let a 40 – 49 let.
Z grafu výše lze vyčíst, že v rámci zmíněných věkových kategorií je obliba běhání u žen a mužů téměř identická (s lehkou převahou u kategorie ženy do 30 let, ve které se běh objevuje na pozici úplně nejoblíbenějšího sportu). Jelikož se jedná o fyzicky poměrně náročný sport, oblíbenost běhání s rostoucím věkem přirozeně klesá.
Také z hlediska aktivního provozování se běh umístil v rámci celkového žebříčku na druhé pozici, neboť ho mezi svými 3 nejčastěji provozovanými sporty uvedlo 23,60 % respondentů. Rozdíl mezi oblíbeností a aktivním provozováním je tedy zhruba 5 procentních bodů. Až čtvrtina respondentů, která aktivně běhá, tedy tuto aktivitu nezařadila mezi své 3 nejoblíbenější sporty. Tato skutečnost je velice pěkně znázorněna na následujícím grafu, na kterém je též viditelný pokles aktivního běhání v pozdějším věku (průběh křivek Oblíbenost podle věku celkem a Nejčastěji podle věku celkem je prakticky identický).
Statistická data byla získána internetovým průzkumem, který probíhal na portálu SportCentral.cz v období 17. 11.–5. 12. 2014. Do hlasování se zapojilo 4443 respondentů ve věku 12 – 65 let, kteří odpovídali na sadu otázek týkající se oblíbenosti sportů a dalších sportovních návyků. Infografiku s výsledky ankety si můžete prohlédnout na stránce Sport roku 2014. Respondenti byli z celé České republiky a pouze z 8% se jednalo o uživatele portálu SportCentral. Do výzkumu se zapojilo 49,7% mužů a 50,3% žen.