Proč je pitný režim důležitý?

Proč je pitný režim důležitý?
19. 5. 2008 Zdraví a výživa

Autor: fv-admin | Přečteno: 15 539x

Znáte to, ze všech stran se na nás valí věty typu: „Dodržujte pitný režim!“, „Dostatek tekutin je základ pro zdraví.“ Mohlo by se tedy zdát, že s tím nikdo nemá problémy, když mu to každý připomíná, ale opak je pravdou, protože ne každý dodržuje dostatečný příjem tekutin po celý den, popř. ho plní, ale ZCELA NEVHODNÝMI NÁPOJI.

Přitom to není žádná složitá činnost, která by člověku měla nějak vadit. Navíc pro správné fungování lidského těla je pitný režim velmi důležitý a jeho nedostatek může vyvolat celou řadu zdravotních problémů. Dostatek tekutin dokáže zajistit dobrou funkci ledvin a tak se mohou odplavovat škodlivé látky, které v těle vznikají. Doporučený denní příjem by měl být 2-3 litry. Toto množství se však může často lišit podle ročního období, fyzické aktivity a podle množství přijaté soli do organismu. Může se toto množství zvýšit, ale snížit by se nemělo.

Existují i nemoci, které nedostatkem či nadbytečným příjmem tekutin vznikají:

  • Polydipsie – nadměrná žíznivost, která vzniká v důsledku některých onemocněních ( např. cukrovka)
  • Nemocí způsobených nedostatkem vody je hodně, často to bývá v zemích třetího světa. Nedostatek vody může způsobit smrt (hypernatremiedehydratace)
  • Na druhou stranu, nadměrné množství vody v těle  může měnit optimální množství soli v těle, která je důležitá. Přijímání nadměrného množství tekutin je také velký zápřah pro ledviny, které se tím „opotřebovávají“.
  • U lidí může nedostatek vody vyvolat i únavu, bolet hlavy a kloubů…
  • Mezi nejvíce ohrožené skupiny patří malé děti a staří lidé.

Už ale dost s tímto výčtem. Podíváme se konečně na to, jaké nápoje jsou vhodné a v jakém optimálním množstí se mají přijímat.

Zcela nevhodné jsou přeslazené a příliš perlivé nápoje (např. „kolové“ nápoje). Za to nejvhodnější je voda.

Voda

Nejznámější a zároveň nejdůležitější kapalina, bez které se neobejde ani život na Zemi. Obsah vody v lidském těle je mezi 60-80 procenty. Určitě mi všichni dají za pravdu, že voda je nejdostupnější zdroj, který můžeme pít. Ať je to voda z kohoutku (záleží na lokalitě, ne vždy bývá dostatečně kvalitní) nebo tzv. balená voda.

Balená voda má již poměrně dlouho tradici (od 16. st). Je celkem oblíbená, zvláště těmi, kteří nemají kvalitní vodu z kohoutku v domácnosti. Ne každá balená voda je však vhodná, uvedeme si pár příkladů, na které si dávejte pozor.

  • i když nemám reklamu moc rád, všímejte si známých značek, které mají již nějakou historii – bývají většinou hodně kvalitní
  • všímejte si složení a data výroby a spotřeby
  • nespotřebovanou otevřenou láhev uchovejte v chladu a spotřebujte do 3 dnů ( je to individuální – musíte se řídit podle informací uvedených na obalu lahve!)

Bez omezení můžete pít vody, které se označují jako stolní nebo kojenecké.

Minerální vody také bývají užitečné a prospěšné, ale NE ve větších a pravidelných dávkách. Všímejte si etiket – vybírejte takové vody, které mají na etiketě napsán původ, minerálové složení a dovozce dané vody.

Tak, pitný režim je opravdu důležitý a pro naše tělo nepostradatelný. Pár posledních rad, doporučení a celkové shrnutí:

  • Pijte po celý den v určitých intervalech, minimálně 2l tekutin. V horkém počasí a při fyzické aktivitě více jak 3 litry.
  • Omezte konzumaci sladkých nápojů a kávy nejlépe napořád – obsahují vysoký obsah cukru, hodně konzervantů a emulgátorů. Můžou se značně podílet na výši přijaté energie v kJ (nevhodné např. pro hubnutí)
  • Využijte širokého sortimentu ve výběru stolních a minerálních vod. Snažte se značky často střídat, protože každá má trochu jiné minerálové složení a čím menší dávky stejného složení, tím lépe.
  • Můžete si i dopřávat nesladké ovocné, zelené, bylinné a tmavé čaje. Ovocné džusy (spíše ředěné vodou) a hlavně vodu z kohoutku nebo balené stolní vody a pro zpestření některé minerálky.
  • Omezte přílišné pití perlivých vod, které obsahují velké množstí oxidu uhličitého.

Na závěr: V horkém počasí je nejlepší čistá voda nebo nahořklé (i trpké) nápoje. Sladká chuť žízeň zvyšuje, stejně jako příliš studené nápoje.

Proč je pitný režim důležitý? – Jeden komentář

  1. lubo napsal:

    2-3 litry…to takto pred zimou tazko vstrebem :). Ja som skor pocul ze je dolezite pit tak aby clovek chodil dost casto na WC. To je dobry indikator hydratacie :). Pretoze napriklad na alijaske v tuhej zime ludia len malo citia smad, riesia to tak podla mnozstva a farby mocu.

Napsat komentář

*