Běhání v zimě, jde to? 2. část.

Běhání v zimě, jde to? 2. část.
8. 2. 2018 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 29 712x

V minulém článku o běhání v zimě jsem psal úvodní informace k této problematice. Především jsem se v něm zaměřil na fyzickou připravenost, tempo běhu a oblečení do zimy.

 

Jak dále ovlivňuje správné oblečení a obuv běhání v zimě?

Někteří běžci velmi podceňují zdánlivé maličkosti, ke kterým patří např. vhodné chránění chodidel a rukou. 25% tepla z těla odchází právě z chodidel a rukou, pokud si s sebou ve spěchu zapomenete vzít rukavice (nebo vezmete jen slabé a nevhodné), velmi brzo to pocítíte a celý běh absolvujete s nepříjemným chladem.

Ve velmi mrazivých dnech běhejte zásadně v „běžkařských rukavicích“ a chraňte svá zápěstí. Pokud jsou rukavice krátké a nelze jejich konce vložit pod rukáv bundy, teplo bude stále unikat pryč. Do bot si můžete pořídit speciální vložku, která bude zahřívat chodidlo a zároveň odvádět pot. Taktéž využijte teplé ponožky. V botách však mějte stále dost místa – i z tohoto důvodu kupujte své běžecké boty o něco větší, abyste v nich mohli v zimě běhat se silnějšími ponožkami.

A pokračujeme dále, hlavou může unikat až 45% tepla! Nikdy v těchto mrazech tedy nevybíhejte bez čepice. Měla by stačit nějaká lehčí, odolná větru. Udělejte si radost a kupte si kvalitní běžeckou čepici, vybíhat s pleteným kulichem není vůbec vhodné řešení.

Samozřejmě může nastat případ, že naopak počet vrstev přeženeme a celý běh poběžíme s příliš velkou „tepelnou“ zátěží, což taky není příjemné. Při běhu se samo tělo poměrně hodně zahřeje, takže když vycházíte z domu, měli byste cítit mírný pocit zimy, který by měl odeznít cca po 5 – 7 minutách běhu.

Běhání ve sněhu a ledu

 

Extrémní mrazy – raději trénink venku vynechat

Mějte na paměti, že v některých extrémních případech, kdy je hluboko pod -10 stupňů Celsia, je mnohem rozumnější zůstat doma, než za každou cenu plnit nastavený běžecký plán. Existuje hned několik zástupných variant, jak se udržet v kondici a posílit své tělo jinou sportovní aktivitou. Např. posilovna (běžec by se měl zaměřovat na všechny části těla s menší zátěží, důraz na protažení všech svalových partií), běžecký pás, spinning či jiné indoorové sporty.

Zvláště pro některé běžce trpícími i mírnými obtížemi dýchaní nebo lehkým astma je vždy lepší poradit se s lékařem a konzultovat konkrétní případ.

Musíme vzít také v potaz, že v některých částech ČR jsou v zimě velmi špatné rozptylové podmínky a špatná celková kvalita vzduchu. Pokud žijete v těchto oblastech a je vyhlášena smogová situace, běh ve městě raději vynechejte.

 

Pitný režim stejně důležitý jako v létě

Nezapomínejte na pitný režim, zima může klamat. Při sportu se stále zahříváte a tělo odvádí pot. Napijte se před během (klidně energetický nápoj), po doběhnutí a v případě dlouhého běhu i v jeho průběhu. Vyhýbejte se však studeným nápojům.

Poprvé publikováno: 8. 2. 2012

Běhání v zimě, jde to? 2. část. – Jeden komentář

  1. Tomáš V. napsal:

    Děkuji Vám za skvělé dva články o běhu v zimě. Je to problematika, která mne trápila již od začátku běhání na jaře. Přeji Vám mnoho úspěchů. Tomáš

Napsat komentář

*

Přečetl/a jsem si Zásady ochrany osobních údajů a odesláním komentáře s nimi souhlasíte.*