Začátečníci – první krůčky

Začátečníci - první krůčky
24. 6. 2008 Začátečníci

Autor: fv-admin | Přečteno: 50 801x

Léto nám začalo, počasí přímo vybízí ke sportování. Určitě tedy budete chtít nějaký sport dělat a pokud jste se rozhodli pro běhání, můžete klidně zítra začít.

Doporučuji však přečíst tyto články:

Jestli to s běháním myslíte vážně, je důležité uvědomit si, co je napsáno ve výše uvedených článcích.

Pokud cítíte, že se na vás roky sportovní neaktivity projevily, nebojte se začít s rychlou chůzí. Stačí 30 minut obden, vybudujete si základní vytrvalost, posílíte srdce a celý kardiovaskulární systém. Je vhodná také pro lidi s nadváhou a dá se díky rychlé chůzi v pohodě zhubnout.

Pokud chcete začít běhat, musíte se hlavně ještě předtím cítit v pohodě, prostě pořád choďte a časem poznáte změnu a můžete začít s běháním. Proto se snažte chodit rychle, kontrolujte si svůj tep a řiďte se okolnostmi.

Až se při rychlé chůzi budete cítit naprosto přirozeně, zkuste se na 100 m–200 m prostě rozběhnout. Potom zase v klidu přejděte do chůze a za chvíli se můžete rozběhnout znovu. Tyto „miniběhy“ vkládejte pravidelně do svých třicetiminutových procházek.

Když začnete s „miniběhy“, nezapomeňte na malinkou rozcvičku. Pomůžete tak svým zkráceným svalům a postupně se vám zlepší kloubní pohyblivost, která je pro běh důležitá.

Dále vyzkoušetjte takový mezikrok, že prodloužíte dobu rychlé chůze či joggingu na 40 minut, dejme tomu 3–4x týdně. O víkendu můžete zařadit delší, klidně hodinovou chůzi. Ideální jsou procházky do přírody nebo za pěknými českými památkami.

Pokud poznáte a vycítíte, že se ubíráte správným směrem, kupte si nové boty, oblečení z funkčních materiálů nebo sportester. Bude to pro Vás prima motivace, taktéž si před každým vyběhnutím uvědomte, co vám běhání dává, zda se cítíte mnohem líp než bez sportovní aktivity a zda vás to baví. Nebojte se sami sebe motivovat.

Pokud si rychlou chůzí vybudujete slušný základ, můžete začít běhat. Ale pozor, začátky jsou vždycky těžké, ať se jedná o cokoliv. Musíte začlenit vaše běhání do svého každodenního života a běhat hlavně pravidelně. Jistěže změníte trochu nebo více svůj životní styl a to povede možná k problémům. Člověk si všeobecně někdy velmi těžce zvyká na něco nového a velmi nerad vybočuje ze svých „starých dobrých zaběhnutých“ kolejí. Proto musíte ze začátku vydržet, motivovat se a později vás běhání chytne samo a už nepustí.

Ze začátku to pro většinu opravdu nebude lehké, zvláště kvůli ostatním lidem a známým. Bohužel většina lidí se ke sportu staví negativně. Sport, a především běh, berou jako něco nepřirozeného a prostě „jiného“, nenormálního. A vše, co vyčnívá nad „normálem“, se trestá. Buďte vděční za to, jestli vaši přátelé a známí rádi sportují, jsou aktivní a ke sportu mají všeobecně kladný vztah, bude se vám mnohem lépe začínat než tomu, který takové štěstí nemá a tuto sortu lidí kolem sebe nemá. Nicméně se dá stále něco dělat, ze začátku budete možná nepochopeni, ale pokud vydržíte a tento vnitřní „boj“ mezi vámi a jiným táborem, po čase jim to nebude vadit, ba dokonce vás budou obdivovat a nasadíte jim červíka do hlavy. Budou si totiž sami pro sebe říkat: „On se dost změnil a k lepšímu! Má veselejší náladu a vypadá to, že dokonce zhubl nějaké kilo… Ten je ale dobrý! Možná bych to mohl zkusit taky…“

Proto si časem můžete najít někoho, s kým budete chodit běhat nebo stačí, když o víkendech budete chodit s přáteli na procházky do přírody.

Důležité: Když začnete běhat, buďte trpěliví. Těžko uvidíte na sobě změnu za týdny, chce to totiž několik měsíců. Proto se nic nesnažte uspěchat, užívejte si radosti z pohybu a uvědomte si, že běhání není nárazová činnost, nebude vám přinášet radost jen pár týdnů, ale klidně celý život.

Ze začátku vás budou bolet svaly, možná budete taky dost unavení, ale je to úplně normální. Pokud poprvé vyběhnete a nebude to přesně podle vašich představ, třeba se hned zadýcháte a neuběhnete tu vzdálenost, na kterou jste pomýšleli, nic se neděje! Máte na to spoustu času, zkuste zbytek vašeho tréninku jen projít rychlou chůzí a zítra je přeci taky den… Zkuste to další den s jen velmi pomalým během, pokud to zase nevyjde, nevadí! Zkuste to dalších 20, 30, 40 dní a ono to nakonec půjde, až se sami budete divit.  Poznáte to, to vám garantuji. Jste začátečník a jednoho dne to přijde… Budete závislý na běhání a ze dne na den se z Vás stane běžec!

A co dále, když už z vás nebude začátečník?

Budete tzv. jogger. Při běhání se už budete cítit v pohodě a komfortně, o což jde. „Nesportovní“ styl života už bude fuč a sportu si budete užívat plnými doušky se vším, co nabízí.

Později si můžete dávat různé cíle, avšak pár cílů jste už dosáhli:

  • začali jste běhat a překonali jste určité „kritické“ období
  • díky běhání / sportu se udržujete v dobré fyzické i psychické kondici

Jako další cíl si můžete stanovit nějaký závod (5 km nebo 10 km). Bude to pro vás velmi dobrá motivace a povede to ke zlepšení vašich časů.

Začátečníci – první krůčky – 7 komentářů

  1. Marcela napsal:

    Dobrý den, jak často a dlouho by měl běhat začátečník?

  2. Štěpán napsal:

    Ahoj Hanko, já myslím, že to vhodné je, ale musí se dát pozor na několik věcí. 1. většinou takhle na podzim nebývá zima, tzn. počkal bych ještě pár dnů než se zase trochu oteplí, nebo nic nezkazíš tím, že si dáš třeba delší rychlou procházku. 2. když už budeš běhat, tak se snažit dýchat nosem a ze začátku opravdu hodně pomalu, ono to půjde. Najdeš své tempo a je to vlastně ideální období, protože v zimě už tuhle zkušenost oceníš a nebudeš se „učit běhat“ v mrazech. Nevím, co by ti poradili ostatní, ale snad ti to trochu pomůže.

  3. Hanka napsal:

    Dobrý den, je vhodné pro úplného začátečníka začít s běháním na podzim? Díky za odpověď.

  4. Saška napsal:

    Už se těším až ze mě bude jogger 😀

  5. d@n napsal:

    Ahoj, mě se taky běhá lépe ráno, navíc je člověk na lačno a neriskuje žaludeční problémy.

  6. Radka napsal:

    Dobrý den, Tomáši,

    výhodou ranního běhu je jistě nastartování těla a metabolismu na celý den, naopak večerní běhání Vás může moc „rozpumpovat“ a způsobit špatné usínání či spánek, zejména pokud jdete po běhání brzy do postele.

    S pozdravem, Radka

  7. TomasN napsal:

    Dobrý večer, měl bych dotaz.

    V čem je ranní běh lepší než běh večerní a naopak? Snad se nemýlím, ale někde tady v článcích jsem se dočetl, že ten ranní je lepší. Jen nevím v čem. Musím říci že ráno mám více času než večer a tudíž by mi ranní běh vyhovoval. Pokud ale budou pozitiva převažovat u večerního běhání, musel bych se přizpůsobit.

    Děkuji za odpověď. TomasN.

Napsat komentář

*