Kde vzít čas na běhání?

Kde vzít čas na běhání?
6. 5. 2014 Běžecký trénink

Autor: Jaromír D. | Přečteno: 7 037x

Závidíme profesionálním sportovcům z mnoha důvodů. Jeden z nich je ten, že oni na rozdíl od nás nemusejí řešit, kdy si naplánovat trénink, kdy všechno stihnout, kdy skloubit trénink s prací. Je to jejich zaměstnání. A samozřejmě taky obrovská dřina. Trénují dopoledne, když má člověk nejvíce sil a nejlepší předpoklady odtrénovat co nejkvalitněji. Potom se dobře naobědvají, pořádně odpočinou a odpoledne je čeká trénink další. U hobíků to tak bohužel nefunguje a je potřeba neustále hledat v diáři vhodnou skulinku, kdy odtrénovat, aby to ještě aspoň trochu běželo, aby si mohli úspěšně odběhaný trénink odškrtnout. No zkrátka nezbláznit se z toho, že ani běhání nestíhají.

Světe div se, pro každého je to stejné, máme k dispozici dvacet čtyři hodin denně a odtrénovat můžeme i za předpokladu, když děláme spoustu dalších věcí. O čemž svědčí fakt, že se lidé „během potrefení“ objevují ve všech možných profesích. V náročnosti, ať už časové, fyzické nebo psychické, ze strany jejich zaměstnání tedy tento problém netkví. Musíme však vzít v potaz, že jak začátečníci, tak pokročilejší běžci s časem neustále zápasí a neustále tento problém řeší. Takže, kde na to běhání vzít čas?

1. Přivstat si. Pro mnohé nejnáročnější a nejproblematičtější řešení, i když by bylo jedno z nejefektivnějších. Vstáváte v sedm a jdete do práce? Vstaňte už o půl šesté a odtrénujte. Těžko však říct, zda se ranní běhání u některých běžců nemíjí účinkem a je to vždy individuální. Každý to má nastaveno trochu jinak a kýžený návyk ranního běhání si nevytvoříte ze dne na den, můžete se k němu dopracovávat i několik měsíců bez garantovaného úspěchu. U ranního běhání navíc může vadit více faktorů: samotné vstávání, odpočet v hlavě při běhu – přeci jen se nejedná o pohodový podvečerní výklus a člověk musí přemýšlet nad tím, jestli stihne sprchu, jestli stihne vše nachystat a tak podobně. Nemůže změnit trasu a výběh si prodloužit. Pokud se rozhodnete vstávat brzo kvůli běhání, nezapomeňte jít také včas spát, ráno doplnit energii sacharidy a samozřejmě se napít.

2. Běžet do práce / z práce. Poměrně mnoho lidí má možnost běhat cestou do práce i z práce, přičemž jen někteří mají možnost se osprchovat nebo převléknout (při cestě tam), při cestě zpátky tento problém odpadá a je to z mého pohledu ve všech směrech i lepší varianta. Jste po obědě, před tím si dáte jen něco energeticky hodnotného (třeba banán) a nezapomenete celou „šichtu“ pít. Pokud tuto možnost máte, je to zdaleka nejlepší varianta, kde najít čas na běhání, rázem máte minimálně hodinku na odtrénování velmi kvalitního tréninku. Odpadá ta fáze, kdy se člověk mnohdy musí při návratu domů z těžkého pracovního dne přemlouvat. Z věty „já jsem už dnes po práci tak unavený, pro jednou běhat nepůjdu“ se brzo stává folklór. Domů při cca 7 či 8 kilometrové trati navíc dorazíte jenom o dvacet minut později než autem? (Parkování, …). Samozřejmě, pokud bydlíte daleko 30 km, dostupnost je jen přes dálnici a podobně, i tato varianta vám moc nepomůže.

3. V sobotu a v neděli neexistuje žádná výmluva, proč neběžet. Jedete na výlet? Spojte to s běháním. Vracíte se z rodinné oslavy? Zpátky běžte – vynechání alkoholu je samozřejmostí, oběd a několik jednohubek nebo zákusků navíc snadno spálíte. Z toho vyplývá, že minimálně 2 dny v týdnu máte trénink zajištěn, pokud počítáme s tím, že průměrný běžec vybíhá 4x – 5x týdně, máte skoro polovinu tréninků v kapse bez ohledu na to, jestli přes pracovní týden pracujete jako elektrikář nebo počítačový technik.

4. Běhejte v době televizních zpráv. Moje oblíbená rada, jak vyzrát na „nedostatek“ času v tomto ročním období (i v létě samozřejmě), i když z toho televizní stanice nejsou příliš nadšeny. Je to z několika důvodů. Televizní zprávy, je úplně jedno od jaké televizní stanice, jsou vůbec nejsledovanějšími televizními pořady a denně je sleduje několik miliónů lidí. Trvají přibližně hodinu, tedy průměrnou délku tréninku. Ruku na srdce, diváky umně zásobují negativitou, rádoby „seriózními“ novinkami z celého světa. Vyměňte tuto negativitu a zbytečnou hodinu denně za regenerační běh v přírodě nebo prostě jen na čerstvém vzduchu. Nemusíte o ně nutně přijít každý den. Dva dny tréninku máte zajištěny díky víkendu a je jen na vás, kolik toho odtrénujete dále ve všední dny. Garantuji vám, že se budete cítit mnohem lépe než v osm hodin po prosezené hodině u televize. Až přijde letní období, je to nejlepší doba, kdy vyběhnout a vyhnout se největším vedrům, takže i z tohoto důvodu se jedná o nejlepší možnost vyzrát nad tím, kde najít na běh čas.

5. Matka s dítětem. Samozřejmě jsou i případy, kdy zkrátka není možné vyběhnout, kdy se člověku zlíbí, například když matka pečuje sama o dítě, nemá možnost si zajistit pravidelné hlídání a podobně. V tomto případě by mohly být užitečné svižné procházky s kočárkem, častěji cvičit doma, jezdit na rotopedu, běhat na běžícím pásu.

6. Venčení psa = jdeme běhat. Pokud máte psa, nebojte se jej vzít občas v rámci venčení na společný výběh, bude vám vděčný.

7. Pobyt s přáteli. Z jakého důvodu je nutné s přáteli chodit pouze na „módní“ bowling nebo paintball, chodit nakupovat, chodit do restaurací. Pro ostříleného běžce je to mnohdy ztráta času a člověk se pak setkává i s těmi názory, že kvůli tréninku je pořád sám. Protože každá volná chvilka, kterou ušetří, a neběží, je automaticky hříchem. Je k tomu však opravdu důvod? Co kdybyste s přáteli napříště domluvili společný výběh, výšlap nebo bazén?

Představením jen několika z možných variant jsem vám chtěl dokázat, že času na trénink je možná více, než se na první pohled zdá. Výmluvy, že není na běh nebo na sport čas, jsou ve většině případů opravdu liché a zastírají pouze lenost a pohodlnost.

Napsat komentář

*