Jak propojit stravu a sport?

Jak propojit stravu a sport?

Patříte mezi vášnivé sportovce a chcete svou snahu o zdravý životní styl podpořit i vyváženým jídelníčkem? Pohyb a strava jdou ruku v ruce. Bez vhodné stravy nebudete tělu dodávat potřebné živiny, což se projeví na zdraví i nedostatku energie.

Jak vypadá strava sportovce?

Pohyb je pro náš život důležitý. Buduje svalovou hmotu, zrychlí metabolismus, pozitivně působí i na naši náladu. Pohyb jde ale ruku v ruce také se stravou. Aby sportování vůbec mělo smysl, je zapotřebí tělu dodávat vše potřebné. Právě k tomu poslouží i vhodně sestavený jídelníček.

Víte, že strava sportovce se skládá ze dvou složek? Stavební a energetické. Stavební složku zastávají bílkoviny, za tou energetickou stojí tuky a sacharidy.

Důležitá je strava i správné stravovací návyky

Tělo sportovce potřebuje pravidelnou stravu alespoň 5x denně. Měla by být bohatá na bílkoviny, komplexní sacharidy, své místo v ní mají i zdravé tuky.

Za svaly stojí bílkoviny

Proteiny jsou základní stavební jednotkou hmoty. Právě ony stojí za budováním a regenerací svalů, jsou důležité i pro zdravé kosti a šlachy. Jejich největším zdrojem je maso, vejce, tvrdé sýry a mléčné výrobky. Najdete je i v oříškách a různých semínkách.

Sportovci by si měli dát malou porci bílkovin před zátěží, aby chránili svalovou hmotu, nejdůležitější jsou ale po fyzické aktivitě. Urychlí totiž regeneraci.

Jak je to s energetickou složkou stravy?

Cukry jsou zdrojem rychlé energie, svaly je totiž využijí během pár minut. Tuky jsou naopak zdrojem dlouhodobé energie.

Pitný režim a běhání – voda

Pozor na pitný režim

Právě v něm většina sportovců chybuje. Myslete na něj nejen během tréninku, ale po celý den. Obecně se doporučuje každý den vypít 2-3 litry vody, tělo sportovce ale potřebuje zhruba o litr tekutin víc.

Víte, že nesprávnou stravou můžete snížit svůj výkon až o 30 %?

Co si dát před výkonem?

S plným žaludkem se špatně hýbe. Zhruba 3 hodiny před fyzickou aktivitou si dejte hlavní jídlo, které bude obsahovat komplexní sacharidy, lehce stravitelné bílkoviny a malé množství tuků. Hodinu a půl před výkonem už jezte jen potraviny s převahou komplexních sacharidů.

Během výkonu vám energii dodají sacharidy, které najdete třeba v banánu nebo jablíčku. Na škodu není ani iontový nápoj.

Do 30 minut po výkonu tělu dodejte dostatek sacharidů, aminokyselin, vitamínů, minerálů a stopových prvků. Nezapomínejte ani na bílkoviny. Doplníte energii a nastartujete proces regenerace.

Ať už sportujete vrcholově, nebo jen pro zábavu a dobrý pocit, na kvalitní a vyvážené stravě záleží. Jídlo totiž ovlivní jak váš výkon, tak schopnost těla regenerovat.



Sponzorováno – placená spolupráce

Napsat komentář – zatím pouze jeden komentář

Jak propojit stravu a sport? – Jeden komentář

  1. Nela napsal:

    Zdravím! Děkují za článek! Hodně ted čtu o stravě při aktivním sportování 🙂

Napsat komentář k Nela

*

Přečetl/a jsem si Zásady ochrany osobních údajů a odesláním komentáře s nimi souhlasíte.*