Běhání v zimě, jde to? 1. část.

Běhání v zimě, jde to? 1. část.
6. 2. 2012 Běžecký trénink

Autor: Jaromír D. | Přečteno: 52 029x

Nedávno se mě jeden známý zeptal, zda je reálné, aby začal s běháním právě v zimě. Odpověděl jsem mu, že je, ale hned jedním dechem jsem dodal, že hlavně pro začátečníky má běh v zimě některá úskalí (a není jich málo), o kterých by měl vědět a měl by se na ně připravit.

Zásadním problémem se stává „šoková“ fyzická aktivita. Po dlouhodobém nesportování a nepřipravenosti organismu na jakýkoliv pohyb, který hraničí se sportovní aktivitou, je skutečně téměř nemožné s běháním vydržet déle než několik dní. Hlavně v zimě, kdy svaly a šlachy jsou ještě více náchylné ke zranění vlivem nízkých teplot. Jako ideální se jeví začít s rychlou chůzí – s delšími procházkami, při kterých si lze projít varianty budoucích běžeckých tras nebo jen tak provětrat hlavu na čerstvém vzduchu, i když trochu mrazivém.

Po nějaké době lze vyběhnout: hlavně pomalu pro dostatečné zahřátí, nejlépe dýchat nosem a mít na sobě vhodné oblečení.

Zopakuji část z mého minulého článku o zimním běhání:

Snad nejdůležitější zásada pro běh v chladném zimním prostředí je tato: V žádném případě se nesnažte natrénovat rychlost a „zběsilá“ závodní tempa. V zimě se většinou běhají jen pomalým tempem větší objemy kilometrů. Dýchejte nosem, ústy vydechujte a vyvarujte se přímému vdechování studeného vzduchu. Běhání do -10 stupňů Celsia by mělo být zcela bezproblémové.

Pokud běžeč trénuje pravidelně, celoroční běhání je naprostou samozřejmostí, i když někteří od běhu v tomto období upouští. Což je škoda, protože objemy kilometrů naběhané v zimě se velmi dobře zužitkují v sezónních měsících a na celkové formě se zásadně projeví.

V případě, že jste vyběhli a blížíte se k finiši, je důležité po doběhnutí nezůstávat v mokrém oblečení, ihned jej změňte za suché. To platí i pro běhání v dešti, hrozilo by nachlazení, protože by se vaše tělesná teplota stále snižovala.

Pokud běháte, když je venku tma, nezapomeňte na reflexní prvky na vašem oblečení a MP3 přehrávač nechávejte doma.

Tipy pro běhání v zimě:

Je důležité se správně obléct – mít na sobě více tenkých vrstev – první z funkčního materiálu (tričko) – sportovní mikina / Gore-Texová vrstva – v případě silného větru také kvalitní větrová bunda. Ve dnech silného mrazivého větru je dobrá větrovka nejdůležitější. I když budete mít jiné vrstvy vhodné, bude vám teplo a zároveň se bude dobře odvádět pot, nebude to nic platné, protože při každém fouknutí vás vítr této tepelné vrstvy zbaví a navíc vás ještě bude mrazit studený pot.

Pořádně a hlavně správně se obléct v zimě samozřejmě nějakou dobu trvá a pro někoho je to zdlouhavá činnost. Při výběru oblečení ze šatní skříně zazní nejednou podobné věty: „Proč mi to tak dlouho trvá? Už jsem mohl 10 minut běžet“. Skutečně je potřeba počítat s náročnější přípravou než v létě, kdy stačí tričko a šortky.

Další tipy ohledně oblékání budou uvedeny v dalším článku.

Běhání v zimě, jde to? 1. část. – 2 komentáře

  1. zu6661 napsal:

    Ahojte, kúpila som si z ebay Salomon XT Wings GTX W, UK 7. Bohužiaľ sú mi dosť široké, typujem tak na tú kvadratickú nohu a ja mám egyptskú 🙂 Kto by mal záujem, tu je inzerát s kontaktom http://sport.bazos.sk/inzerat/23744772/Trial-tenisky-Salomon-XT-Wings-GTX-W-UK-7-NOVE.php

  2. Hoodia » Běhání v zimě, jde to? 2. část. napsal:

    […] Běhání v zimě, jde to? 2. část. V minulém článku v 1. části o běhání v zimě jsem psal úvodní informace k této problematice. Jak dále ovlivňuje správné oblečení […]

Napsat komentář

*