Horké počasí a běh

Horké počasí a běh
28. 5. 2008 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 18 879x

Říká se, že se dá v pohodě bežet v jakémkoliv počasí do -10°C (samozřejmě záleží na oblečení běžce). A věřte tomu, je to tak, i když některé teploty dokáží pěkně znepříjemnit běhání nebo pro někoho dokonce můžou být výmluvou, proč neběžet v ten určitý den (nebo měsíc) vůbec.

V toto roční období je právě horké počasí dosti aktuální a to je teprve začátek. Připomenu několik tipů a rad, podle kterých se dá běhání v letních měsících v pohodě zvládnout, aniž by hrozila nějaká nepříjemnost nebo újma na zdraví.

Každý má svou „ideální“ teplotu jinde. Někomu se nejlépe běží v 5°C, dalšímu v 10°C nebo 20°C. Věc se má tak, že teplota je velmi důležitým a významným faktorem pro běhání. Nebudu zde tahat velmi nízké teploty, protože ty, v této letní době, nehrozí. Pokud bude teplota vyšší, než ta, na kterou jste zvyklí a která vám vyhovuje, okamžitě to poznáte a budete běžet pomaleji. To je ale naprosto normální, vaše tělo není zvyklé na takové teploty a chvíli mu trvá, než se „přepne“ na ten správný režim, i když nikdy to nebude jako při nižších teplotách. Proto je důležité si uvědomit:

Když běháte v letních měsících ve vyšší než „normální“ teplotě, budete běžet pomaleji – nesnažte se nad tím lamentovat a zbytečně zrychlovat, protože se může něco stát: přehřátí organismu, dehydratace.

DŮLEŽITÉ: Pokud se vám bude zdát, že běžíte pomaleji (v horkém počasí), vždy bude nejlepším ukazatelem váš tep! Vy sice poběžíte pomaleji, ale váš tep bude takový, jaký má být, což je naprosto v pořádku a naopak, kdybyste běželi zbytečně rychle a měli o dost vyšší tepovou frekvenci, je to špatné a musíte zpomalit a zároveň srovnat vše do normálu – jinak byste zbytečně ohrožovali své zdraví.

Na druhou stranu je běhání v teplejším počasí také v něčem přínosné. Naučíte se v něm běhat a poznáte své hranice, které nesmíte překročit. Rychle poznáte, kdy a jak před během / po běhu pít nebo jakou držet při běhu rychlost. Zároveň vás už nepřekvapí teplé počasí, např. na závodech. Prostě získáte potřebnou praxi a tu taky bezproblémů využijete.

Teď ale zpátky na začátek. Většinou je problém v tom, že do 20–25°C si ani nevšimnete toho, že se vám v těle nahromadilo obrovské množství tepla. Důsledky toho však na sebe nenechají dlouho čekat a brzo začnete cítit náhle teplo spolu s velkým pocením. Proto je důležité, hlavně ze začátku běhu, to nepřehánět s počáteční rychlostí. Jinak se vám zvýší základní tělesná teplota a začnou se poměrně dost vylučovat tekutiny prostřednictvím pocení. Tato vysoká teplota v těle způsobí rychlé rozptýlení krve a proto se sníží výkon svalů, protože ty krev pro svou činnost potřebují, kvůli kyslíku a živinám, které jsou v krvi obsaženy.

Kvůli těmto důvodům je naprosto klíčová denní doba, ve které se běží.

Nejvýhodnější je běhat před východem nebo těsně po východu slunce. Teplota vzduchu není tak vysoká a bude se vám běžet skvěle. Pokud však tuto možnost nemáte, nevadí. Dá se běhat v pohodě i nad 25°C i když je potřeba si uvědomit výše uvedené věci a následující doporučení:

  • Nezapomínejte na pitný režim. V letních měsících je obzvlášť důležité dodržet pitný režim 2,5–3,5 l nejlépe neochucených tekutin. V průběhu celého dne pravidelně pijte a také před během a po běhu na to nezapomeňte.
  • Pokud běháte delší tratě, je dobré si vzít nějaké pití s sebou a občas se v menších množstvích napít.
  • Noste lehké a vzdušné oblečení, nejlépe nějaké funkční materiály, které dokážou odvádět pot a ochladit vás.
  • Neběhejte v příliš velkém tempu, myslete na svoji tepovou frekvenci a pokud se nebudete cítit dobře, tak zpomalte nebo přejděte do chůze.

Takže na závěr – nedovolte horkému a teplému počasí, aby vám pokazilo požitek z běhání, stačí, když se budete řídit těmito základními radami a hlavně se řiďte tím, co dobře nejlépe znáte, svým vlastním tělem.

Horké počasí a běh – 5 komentářů

  1. pechov napsal:

    Zdravím Vás, plně souhlasím s autorem článku. Já mám 54 a běhám pravidelne už „nějaký rok“, ne závodně, jenom pro sebe. V létě mi všichni vyčítají, že běhám v horku, ale mně vyhovuje běhat kolem oběda a těsně po obědě. A podle toho jak se mi běží mám různé tratě od 10 do 20 km. A musím říct, že si to pěkně užívám. Baví mě dělat extrémy a tak v zimě nejraději běhám když mrzne, fouká vítr a padá sníh. Ale nemám rád když prší.
    Ale tak jak to je napsáno v článku, kdo pravidelně sportuje, tak zná svoje tělo a měl by vědět a hlavně cítit, co si může a nemůže dovolit. A proto všem kteří sportují i kteří nesportují přeji krásné dny.

  2. admin napsal:

    A to jsem si myslel, že jen já mám rád běhání v horku 🙂 Opravdu to pro mě není žádný problém a proto si také myslím, že je to (hlavně u závodů) velká výhoda.

  3. Dooma napsal:

    Já mám třeba nejraději tréninky v horku. Trénink by neměl trvat příliš dlouho a musím u toho hodně pít, ale osobně mi to dost vyhovuje. Obzvlášť na závod mám nejraději fakt hicáky:-)

  4. admin napsal:

    Ano, sám ve článku uvádím, že nejlepší je běžet před, při nebo těsně po východu slunce. Ale ne vždycky to tak každému může vyjít… Jinak vždycky není tak horko, třeba v průběhu odpoledne, takže záleží na počasí daného dne… Jinak doporučuji si přečíst pokračování tohoto článku na http://behame.cz/82/horke-pocasi-a-beh-2/.

  5. Víťa napsal:

    Nezlob te se na me, ale kdyz je nejaky velky horko ci parak, tak jen blazen muze behat v takovem horku, bud zacnu z brzy z rana nebo navecer treba kolem 20:00hod. V tech horkach ma clovek byt ve stinu, u vody ale ne na slunicku:)

Napsat komentář

*