Sportem k lepšímu myšlení

Sportem k lepšímu myšlení
23. 5. 2008 Zdraví a výživa

Autor: fv-admin | Přečteno: 15 064x

Pohyb a sport nemusí znamenat „jen“ zlepšení fyzické kondice, může taky poměrně účinně a pozitivně ovlivnit naše myšlení a přemýšlení.

Snad každý z nás ví, že vhodný sport má neuvěřitelné množství výhod a pomáhá nám udržet / zlepšit svou fyzickou kondici, zhubnout, zpevnit svalstvo a celý opěrný a pohybový systém. Správným cvičením můžeme zabránit lecjaké bolesti v zádech nebo svalech, uvolnit své tělo např. z dlouhého sezení u počítače.

Každý ví, že pravidelný pohyb dokáže snižovat hladinu cholesterolu v krvi a může účinně zabránit rozvoji kardiovaskulárních a civilizačních onemocnění.

Je tedy pravděpodobné, že po kvalitním a pravidelném běhání, jízdě na kole, plavání nebo po jakémkoliv dalším sportu necítíme jen fyzické zlepšení, ale i psychické. Hlavním důvodem může být lepší okysličování mozku v důsledku lepšího dýchání, které při sportu jednoznačně potřebujeme. Jakákoliv tělesná aktivita zlepšuje průtok krve do takové části mozku, která je zodpovědna za naši paměť, za schopnost učit se a za tvorbu nových mozkových buňek.

Může být uklidňující, že i pravidelné vycházky do přírody či rychlá chůze po ulici může být velmi prospěšná pro naše myšlení a dokážeme poté lépe zvládat stres, dochází k posílení paměti, zvyšuje se inteligence a uvolňuje se z nás napětí, které se v nás mnohdy zbytečně ukládá.

Pohyb je lék na paměť, i když se ještě nepodařilo dokázat, jak moc je důležitý např. pro zlepšení paměti, ale předpokládá se, že určitou roli hraje. Pro příklad si můžeme uvést mnohé vrcholové sportovce, kteří úspěšně studují lékařské fakulty, právnické fakulty a spoustu jiných vysokých škol. Dokáží se na studium lépe soustředit a vstřebávat informace, než věčně vystresovaný a nevyrovnaný člověk. Proto celkem nechápu, proč se o sportovcích obecně říká, že nejsou vzdělaní nebo že na učení nemají. Je to blbost, bohužel tento mýtus mnohdy sami přiživujeme.

Zlepšení paměti

Výzkumy opravdu dokázaly, že pravidelná pohybová aktivita úspěšně pomáhá posilovat paměť a schopnost učit se a soustředit se.

Když člověk sportuje, lépe a rychleji se vytvářejí nové mozkové buňky díky rychlejšímu prokrvování určité části mozku, která je právě za tvorbu nových buňek zodpovědná. Je také dokázáno, že pohyb nejspíš posiluje paměť víc, než cokoli ostatního.

Nervozita, agrese

Všimli jste si, že po nějaké době v posilovně nebo po hodince běhání vás najednou všechna nahromaděná agresivita přešla? Právě takové sporty jsou ideální pro odbourávání stresu, který je všude kolem nás. Cvičení, díky svému dobrému účinku na mozek,  zlepšuje racionální myšlení a proto se pocit agrese a napětí snižuje.

Stres

Např. stresující den v práci dokáže úplně změnit myšlenky. Nejvíc dopadá na lidi v době 14:00–16:00, když už ani dvojitá káva nepomáhá. Proto pravidelný pohyb po návratu z práce může dělat zázraky. Skvěle se při tom nabudíte, zapomenete na stres, srovnáte si myšlenky a další den to bude lepší.

Inteligence

POZOR: Když sportujeme, neznamená to, že jsme chytřejší nebo inteligentnější, ale znamená to, že náš mozek je pravděpodobně lépe „optimalizován“ pro učení díky výše zmíněnému okysličování mozku.

Závislost

Nejsem si jistý, jestli by se sportováním dala porazit závislost např. na nikotinu. Nikdy jsem nekouřil, tak to nemůžu posoudit. Je to myslím hodně individuální, protože existuje dost známých případů, kdy se díky sportu mnoho kuřáků zbavilo své závislosti. Co se týče hraní her na počítači nebo herních automatech, tam si myslím, že fyzická aktivita jednoznačně pomáhá. Vždyť sport je taky „hra“. Vzniká tolik potřebný adrenalin, který si hazardní hráči tímto nevhodně nahrazují.

Co je tedy třeba

Stačí velmi málo – začít s nějakou pravidelnou pohybovou aktivitou. Např. rychlá chůze pro začátek. Pokud budete chtít začít s běháním, pomoci vám může třeba rubrika Začátečníci.

Sportem k lepšímu myšlení – 3 komentáře

  1. Tomáš napsal:

    Je známým faktem, že závislý člověk (na čemkoliv) si při odnaučení závislosti najde nebo posílí jinou závislost. Takže třeba přechod od kouření k závislosti na sportu (běhání) není vůbec špatná změna.

  2. Nikča napsal:

    Tohle je fakt skvělý web o běhání moc mi pomohl..

  3. Teratom napsal:

    Mozkové buňky (neurony) nejsou schopny dělení, takže se nemohou vytvářet v závislosti na prokrvení mozku …

Napsat komentář

*