Seriál o běhání: Proč začít?

Seriál o běhání: Proč začít?
18. 7. 2010 Začátečníci

Autor: Jaromír D. | Přečteno: 38 895x

V minulém dílu tohoto seriálu, který byl napsán poměrně před dlouhou dobou, jsme se seznámili úplně s prvními kroky začínajícího běžce. V dnešním článku trochu vybočíme z plánu a pro větší motivaci a ujasnění si ještě vysvětlíme pár důvodů, proč je vůbec dobré začít s běháním.

Lidé začínají s běháním nebo s jakýmkolim jiným sportem z různých a individuálních důvodů. Někteří chápou souvislosti mezi sportováním a hubnutím, někteří si chtějí jen udržet nebo vylepšit svou fyzickou kondici nebo začít třeba závodit. Nehledě na tyto důvody a počáteční impulzy, většině začínajícím běžcům se najednou otevře plno možností, jak ze sportování vytěžit maximum, tedy výbornou fyzickou i psychickou kondici.

Zdraví je nejdůležitější

Běhání nebo jakýkoliv jiný aerobní sport je především velmi prospěšný lidskému zdraví. Běháním se posiluje srdce a celá oběhová soustava lidského těla, krev dokáže lépe „roznášet“ kyslík do buněk, klesá riziko různých kardiovaskulárních onemocněních, především se zmenšuje riziko infarktu a dochází ke snižování krevního tlaku. To však zdaleka není všechno. Běhání posiluje imunitu, pomáhá při snižování cholesterolu, posiluje svaly, šlachy a zpevňuje kosti. Samozřejmě, že těchto výhod sportování se dá docílit pouze v tom případě, pokud je daná činnost prováděna správně. Klíčové je i ze začátku nezanedbat byť na první pohled malé zdravotní problémy, které mohou sportování v pozdější době omezit či zcela znemožnit. Proto v každém případě doporučuji návštěvu lékaře a možnost sportu v klidu prodiskutovat a nechat si poradit, co bude nejvhodnější.

Běhání = velmi dobrý nástroj na hubnutí

Zcela právem mnoho lidí začíná s běháním právě proto, že chtějí shodit přebytečná kila. Je však důležité podotknout, že u jakéhokoliv hubnutí je důležitá trpělivost. Člověk, který „má navíc“ např. 20 kg. Tolik kilo zcela jistě nepřibral za půl roku. Byl to proces probíhající třeba 5 nebo 10 let. Proto si musíme uvědomit, že cesta ke zdravému hubnutí musí být postupná a vytrvalá. Nicméně, pokud se člověk pro běhání rozhodne, vybere opravdu velmi efektivní způsob hubnutí, protože bilance mezi spalováním tuků a dobou pohybu je velmi dobrá. Běháním si také můžete udržet stávající váhu.
Základním pravidlem pro zaručené hubnutí zůstává, že člověk musí vydat více energie, než které přijme v potravě.

Možnost potkat spoustu běžčů – kamarádů

Při svém běhání také můžete poznat spoustu nových lidí. Ať už při společných bězích či na závodech. Někteří lidé dávají přednost pouze „běhání na vlastní pěst“, ale menší společnost neškodí nikdy a z běhání se rázem může stát velmi zábavná činnost i s některými běžci po boku. Motivace je také určitě větší a plnění tréninků svědomitější.

Pobyt v přírodě na čerstvém vzduchu

Někteří z nás už pomalu ani neví, jak vypadá pěkný les či příroda, kvůli dlouhodobému pobytu mezi panelovými sídlišti. Běhání dává nový rozměr v poznávání přírody. Většina běžců říká, že jedna z velkých motivací běhání, je právě pozorování přírody kolem – i stejná trasa, kterou běhají pořád a pořád dokola, se neustále mění v závislosti např. na ročním období či v jinou dobu dne. Běháním lze také pozitivně „nabourat“ Váš dosavadní životní stereotyp a chopit se možnosti zkusit zase něco zcela nového, zdravého a zábavného.

Dobrý pocit

To, že běháte nebo děláte jakýkoliv podobný sport, Vám dává oprávněný prostor k tomu, být sami se sebou spokojení. Mnoho běžců potvrzuje, že díky běháním se jim zvýšilo sebevědomí a podařilo se odbourat spoustu stresových situací.

Finančně nenáročné sportování kdekoliv chcete

Na úplném začátku potřebujete jen kvalitní běžecké boty a ani sportovní oblečení není moc drahé. Po nazutí bot poté můžete běhat ve městě v parku, po cyklosteskách, v lese, z vesnice do vesnice, po polních cestách. Možnosti jsou opravdu téměř neomezené. Běhat můžete také v jakoukoliv denní dobu a jakoukoliv roční dobu.

Léto je v plném proudu a proto si v příštím dílu připomeneme zásady při běhání v horkém počasí a důležitost správného pitného režimu.

Seriál o běhání: Proč začít? – 2 komentáře

  1. tea napsal:

    zdravím, chci se zeptat, jak je to s tím hubnutím, všude se dočítám, jak by si člověk při hubnutí měl udržovat vhodnou tepovou frekvenci na spalování tuků (u mě asi 130 tepů za minutu), což mi absolutně nejde, i když běhám pomalu, tepovkou se v žádném případě nedostanu pod 160, a to podotýkám sportuju docela dost a myslím, že nemám špatnou kondici. nechci aby se mi zvětšoval objem stehen, s tím bojuju, chtěla bych zhubnout tak max 5 kilo a právě ze stehen, ale hraju squash a tam je běhání prostě nutnost. no každopádně mě zajímá, jestli zhubnu i když mám při běhání vyšší tepovku, nebo budu místo toho pravděpodobně nabírat svaly. mohli byste mi prosím odpovědět na mail t.nytrova@email.cz? díky moc

  2. MARTIN napsal:

    Čau chci se zeptat na běhání a křečové žíly jde to dohromady?

Napsat komentář

*