Kdy začít se závody? Běžecké závody jako motivace.

Kdy začít se závody? Běžecké závody jako motivace.
30. 5. 2017 Začátečníci

Autor: fv-admin | Přečteno: 693x

Mnoho začátečníků jistě řeší otázku, kdy je nejvhodnější doba začít se závoděním. Přístupy se různí a pro každého mohou být velmi rozdílné.

Co je lepší?

  • a) zažít závodit a účastnit se běžeckých akcích hned
  • b) běhat zatím jen tak pro radost, seznamovat se s běháním, poznat svoje optimální tempo a nabrat základní vytrvalost a kondici
  • c) nezávodit nikdy

Samozřejmě b) je ve většině případů správně 🙂

Proč ve většině případů? Protože rozhodně ne každý z nás začal s běháním v ideálním bodě, tedy po předchozí zkušenosti s pravidelným sportováním vytrvalostního charakteru. Ovšem trénovaní cyklisté, fotbalisti, hráči kolektivních sportů, … běhání v podstatě znají a také jej ve svém tréninku využívají pro zpestření a pro udržování vytrvalosti.

Pro někoho bude zcela dostatečná i varianta c), pokud závody nepotřebuje a je zcela spokojený se svým pravidelným běháním v lesích, v přírodě, v parcích – nikým nerušen. I takoví běžci existují a není jich zrovna málo. Nás však dnes zajímá, jak účast na některých běžeckých závodech využít k motivaci k postupnému zlepšování či k souvislejšímu tréninku a běhání.

Kdy začít s běžeckými závody?

Podle mého názoru je optimální, pokud se běžec-začátečník rozhodne rozkoukávat po závodech po přibližně 6 měsících pravidelného tréninku (několikrát týdně).

  • po šestiměsíčním pravidelném tréninku by již měly být dostatečně posíleny svaly, šlachy, klouby i celý kardiovaskulární systém
  • běžec většinou již ví, jaké jsou jeho limity
  • běžec většinou již ví, jak se má oblékat, jak se má před / po závodě najíst a napít

Jakou zvolit trasu?

To je velmi jednoduchá otázka. Trasu volte nejlépe takovou, která se blíží vaším obvyklým kilometrážím v objemových trénincích. Pro někoho může být zcela dostatečný 5 km závod, pro někoho 10 km závod a kdo občas zkusil i přes 14 či 15 km dlouhý trénink, klidně i půlmaraton.

Rozhodně není moudré volit trasu například maratonu, pokud většinu tréninků běháte 30 nebo 40 minut či například  jen 5 kilometrů.

Přihláška na závod jako hlavní motivace k běhání?

Mnoho začátečníků volí i tento postup: přihlásí se na nějakou běžeckou akci, např. půlmaraton v okresním městě. Stanoví si tento cíl, přičemž natrénování a dobrý čas v závodě je jejich hlavním hnacím motorem.

Je však velmi důležité v tomto případě volit reálné cíle! Opět není moudré začít s běháním měsíc před půlmaratonem nebo prvním závodem. Mnohem lepší je vydat se na pozvolnou cestu a zvolit realistický, například půlroční odstup.

Pokud si totiž nadšený běžec-začátečník zvolí nerealistický cíl, z dobré věci (motivace k pravidelnému pohybu) se lehce může stát špatná. Může se stát, že třeba závod ani nedoběhne a to jej psychicky srazí a znechutí mu další snahy pokračovat s běháním. Bohužel se může v některých případech i stát, že si takový běžec při závodu i ublíží nebo dokonce zkolabuje. Je potřeba totiž počítat s tím, že vypětí při závodu je mnohem větší než u běžného tréninku. Běžec je nervózní, tep v klidu je zvýšen, kolem spousta lidí, může být např. špatné počasí nebo velké horko. To vše často způsobuje problémy.

Závody jako skvělá motivace k dalšímu tréninku

Zcela nejlepší přístup je ten, když celý rok pravidelně trénujeme a účastníme se závodů několikrát do roka či za závodní sezónu. Jen tak pro radost, pro posílení sebevědomí, překonání svých starších časů a podobně.

Vždy však mějte realistické cíle a nepokoušejte se o nerealistický čas v závodu. Příklad: při obvyklém tempovém běhu 6:00 minut / za km nemůžete očekávat, že 10 km závod zvládnete za 50 minut.

Atmosféra běžeckých akcí se vám jistě zalíbí z několika důvodů

  • výkon (ať již dobrý nebo horší, výsledek nehraje roli, každá zkušenost je plus) vás motivuje k dalšímu tréninku
  • po doběhnutí zažijete pravou euforii a dobrý pocit z dokončeného závodu
  • užijete si předzávodních příprav i pozávodního výklusu po boku s dalšími běžci, s lidmi, kteří mají podobné smýšlení – například aktivní životní styl, zdravá výživa apod.
  • o své zážitky z běhu se můžete podělit s dalšími běžci a dokonce si mezi nimi najít dobré kamarády pro společný trénink

Tréninkové plány

Vyberte si vhodný tréninkový plán a začněte se připravovat na některý ze závodů ještě dnes!

Napsat komentář

*