Co dělat, aby se běžec nemusel do běhání nutit

Co dělat, aby se běžec nemusel do běhání nutit
27. 4. 2017 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 1 709x

Občas se mnozí z nás potýkají s nedostatkem času, energie nebo motivace k pravidelnému běhání. To je ale škoda, protože většina důvodů je spíše psychologického rázu, který lze lehce „napravit“.

Jaro, ač se to z momentálního pohledu na teploměr nemusí zdát, je v plném proudu a je škoda přestat s tréninky zrovna v tom nejlepším počasí pro běhání z celého roku. Nenechte se tedy odradit některými problémy, se kterými se možná potýkáte i vy a jděte na to chytře – následující článek vám může pomoci.

1) Nedostatek času na běhání

Jedna z nejčastějších příčin – máme moc časově náročné zaměstnání, musíme se věnovat rodině, dětem, domácím mazlíčkům, ostatním povinnostem. Drtivá většina z nás má běhání jen jako hobby (stejně jako výlety, procházky, kino, koncerty), na kterém není založena naše materiální obživa. Musíme si však položit otázku, zda náhodou na běhání není založena naše duševní/psychická obživa? 🙂 Pokud to tak cítíte, určitě byste se na nedostatek času na běhání nebo jakýkoliv jiný sport neměli často vymlouvat. Samozřejmě se může stát, že některý týden prostě máme povinností až nad hlavu a k tréninku se nedostaneme. Co se dá dělat – nemělo by se to však stát pravidlem, protože podvědomě budeme odsouvat tento mnohdy nový koniček na vedlejší kolej až na něj úplně zapomeneme.

Kde vzít čas na běhání? Prostoru je spousta.

  • nedívat se na televizi (televizní zprávy, detektivka a další pořady mají obvykle hodinu, to je až až pro odtrénování, sprchu, atd.)
  • netrávit příliš času na nákupech, v nákupních střediscích (nakupovat se dá např. ve větším jen jednou týdne)
  • netrávit tolik času v dopravních prostředcích (je možné běhat z práce / do práce?, nebo alespoň po práci odtrénovat a místo tramvají doběhnout domů sám)
  • pokud se staráte o malé děti, vždy je může na tu půlhodinku pohlídat partner/ka
  • při nějakých rodinných akcích a oslavách můžete trochu času trávit zdravou procházkou nebo dokonce společným běháním
  • … a další možnosti

2) Běhání mě nebaví

S tímto problémem se často setkávají i pokročilejší běžci (po začátečnické nadšené fázi může přijít krize a z běhu se stát jen rutina), pokud běhají stále dokola jednu a tu samou trať, nezařazují do svého tréninku žádné změny, nepřidávají kompenzační sporty atd.

Jak to napravit?

  • oživit jednotvárné tréninky jinými jednotkami – běh v terénu v lesích, výběhy schodů, běh na atletické dráze
  • věnovat se kompenzačním sportům a pokládat je za plnohodnotnou část tréninku: cyklistika, posilovna, plavání
  • vést si tréninkový deník, sepisovat tréninkové plány na daná období

Pokud bojujete s motivací či s nudou, je na čase si stanovit jasné cíle, proč běháte zrovna vy. Nejlépe si všechny cíle napsat na papír, připnout na nástěnku a pravidelně si je osvěžovat. Mohou to být např. tyto důvody:

  • zdravé hubnutí díky běhání, lepší kondice, zpevnění postavy
  • pobyt na čerstvém vzduchu v přírodě
  • zúčastnit se maratonu, půlmaratonu, závodu na 10 km
  • pravidelná účast na běžeckých akcích
  • setkání s novými lidmi, nadšenými běžci a dalšími sportovci

Někteří mají při trénincích odzkoušený poslech hudby nebo audioknih a rádia. Proč ne, pokud vám to takto bude vyhovovat. Dávejte si však pozor, aby vám příliš hlasitý poslech neodváděl pozornost, co se kolem děje. Např. kolemjedoucí auta, cyklisté. Pokud je to možné, využijte speciální sluchátka, při kterých slyšíte i okolní ruchy.

Jedna z možností je i běhat s kamarády v partě, kamarádi se ve štychu nenechávají, takže i pro vás bude společné běhání závazkem, který musíte splnit. Nefixujte se však na tuto možnost příliš – i běžecké party se často rozpadají kvůli nedostatku času a dalším důvodů uvedeným v těchto bodech, takže nelpěte na tom, že musíte běhat vždy v kolektivu. Běh je naprosto individuální sport a to by měla být i jeho hlavní přednost. Tedy pokud nechcete, nemusíte být závislí vůbec na nikom.

A jak jsme uvedli i v minulém článku, běhání je hlavně o radosti. Pokud Vás ani po mnoha pokusech nebaví a nenaplňuje, vůbec nic se neděje! Stále se můžete věnovat dalším sportům a užívat si pohybu na čerstvém vzduchu. Pamatujte však, že pro dobré zdraví a kondici je dobré nějakou tu pohybovou aktivitu provozovat, nejen ležet na gauči, pokud vás náhodu baví jen koukání na tv 🙂

3) Jsem před či po běhání příliš unavený/á

To je další z aspektů, proč mnoho z běžců pověsí boty na hřebík. Nepočítají prostě s tím, že vsazení pravidelné aktivity do jejich života bude vyžadovat některé změny:

  • změna jídelníčku směrem ke zdravé racionální výživě
  • dbát na pravidelný pitný režim (2–3 litry nejlépe čisté vody)
  • chodit dříve spát
  • myslet na odpočinek, chodit na plavání, masáže, protahovat se
  • správně volit tréninkové dávky, příliš se nepřetěžovat
  • pokud ovládnete všechny tyto kroky (+ správný běžecký styl, dýchání apod.), minimalizujete i možnost zranění (kvůli strachu z něj se někteří lidé do běhání ani nepustí) a zůstanou jen zdravotní benefity

Tento bod také často působí spíše psychologicky. Nechce se nám běžet např. ve špatném počasí nebo se vrátíme po práci pozdě a raději se rozvalíme na gauč. Ale pokud se z toho gauče nakonec odhodláte a absolvujte byť zcela lehký trénink, díky okysličení organismu a vyplavování hormonů štěstí a radosti se budete po celý zbytek dne cítit skvěle – tedy přímo pravý opak k tomu, jak vám bylo před tréninkem.

Pokud tedy víte, že s tímto bojujete, stačí si prostě nachystat všechny věci na trénink někam na hromádku před dveře, zvednout se, moc o tom nepřemýšlet a může být hned po problém

4) Venku je moc zima nebo vedro

Jak praví jedno moudré běžecké rčení, neexistuje špatné počasí na běh, existuje jen špatně oblečený běžec.

Časem podle vlastní zkušenosti odhadnete, jaké běžecké vybavení si do daných podmínek obléct, abyste se cítili v pohodě.

Samozřejmě jsou výjimky-extrémy, kdy je lepší neběžet – např. v minus dvaceti nebo nebo plus třicetipěti si můžete dát v klidu volno a trénink raději odložit na jiný den nebo se věnovat zanedbávaným kompenzačním sportům.

Napsat komentář

*