Kde běhat?

Kde běhat?
29. 4. 2008 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 18 038x

Pokud patříte mezi příznivce běžeckého sportu, pak jistě víte, že existuje spousta možností, kde tuto aktivitu provozovat. Samozřejmě záleží na místě vašeho bydliště, kvůli kterému se např. mohou tyto možnosti značně snižovat. Troufám si ale říct, že se vždy dá nějaké řešení najít.

Pro začátek vypíšu některé varianty: běh po lesní cestě, asfaltové silnici, štěrku, kamenitém terénu, do kopce (lesní cesta nebo asfaltová), ale taky běh do schodů, na běžeckém pásu v posilovně, na atleticé dráze, ve sněhu, atd. Avšak klidně lze v jednom tréninku absolvovat hned několik povrchů zcela bez problémů.

Pro uvědomění: pro začátečníka nebo člověka trpícího nadváhou je nejvhodnější běhat v lese, po měkkých lesních cestách. Jsou méně namáhány klouby (rozdíl však není velký) a neničí se tak špatnými a moc silnými dopady na povrch. Pokud ovšem tuto možnost nemáte a v blízkosti vašeho obydlí žádný les nebo lesní cesty nejsou, a to je velmi častý případ, nezbývá nic jiného, než se poohlédnout po dalších variantách. Běhat po asfaltové silnici nebo na ulici ale můžeme kdekoliv. I u začátečníků není problém, ale je důležité si uvědomit, že pro všechny typy běžeckých povrchů platí jedna nejdůležitější zásada – kvalitní běžecké boty. Pokud trpíte pronací ( nohy do X – boty bývají více sešlapané na vnitřních stranách) nebo supinací ( nohy do O – boty bývají více sešlapané na vnějších stranách), vybírejte boty podle toho a nebojte se rad od odborníků, třeba ve specializovaném obchodě.

Jak již bylo zmíněno, po asfaltce můžete běhat kdekoliv, takže vám nic nebrání v tom, začít běhat. Můžete to zkusit po méně frekventovaných silnicích nebo po ulicích ve vašem městě. Variant je víc než dost.

Vyvarujte se dlouhodobému běhu po hrubém štěrku nebo po kamenitém terénu. Noha se snázeji zvrtne a můžete utrpět nějaké zranění. Máte-li však oblíbené trasy a obsahují tyto typy povrchů, tak to v menší míře neškodí (tj. míň než 20% celkové tréninkové dráhy).

Běhání ve sněhu není v této době aktuální, takže nemá význam se nad tím pozastavovat.

Jestli máte možnost běhat po běžecké dráze, je to dobrá věc. Např. 1 den z týdne by bylo vhodné trénovat tzv. intervalové tréninky, kdy běháte vzdálenosti (2 x 400 m, 4 x 100 m) v určitém čase ve větší intenzitě, než u klasických tréninků např. v parku. Běhání do schodů by měl být takový doplňek pro zpestření tréninkového plánu spolu s tím, že běh do kopce by se měl zařazovat do normálních tréninků v určitém procentu také.

Běh na běžicím pásu si mohou užívat příznivci posiloven a fitcenter. Pokud potřebujete „nastartovat“ tělo na posilování, ideální je před tím běžet na běžicím pásu 5–10 min, potom je tělo připraveno odvádět požadované výkony. U běžeckého pásu si však nastavte 1% stoupání, aby se to přibližně rovnalo normálnímu běhání.

Kde běhat? – Jeden komentář

  1. zapo napsal:

    dobrý den mám dotaz……..běhání na pásu a běhání na atlketické dráze……lze považovat za ekvivalent pokud zaběhnu na pásu nějakou trať za určitý čas, že to samé zvládnu na dráze? díky za odpověď

Napsat komentář

*