Křeče, natažení a natržení svalů

24. 4. 2008 Zdraví a výživa

Autor: fv-admin | Přečteno: 43 987x

Ať už děláte jakýkoliv sport, nezapomeňte se rozehřát, bez toho to nejde. Pokud zanedbáte rozehřátí (někdy je vhodná i drobná „rozcvička“), opravdu lehko se zraníte a můžete dostat svalovou křeč, sval si natáhnout nebo ho nepříjemně natrhnout. Kvůli těmto problémům se více jak na měsíc můžete zcela odrovnat. Ale u toho, kdo nesportuje, riziko číhá také, protože když udělá nějaký rychlý nebo neobvyklý pohyb, sval si může také poranit.

Svalová křeč

  • vzniká při nedokonalé koordinaci svalů při obvyklé námaze nebo ji vyvolá také přetížení svalů kvůli velké námaze
  • projevuje se silnou bolestí – nejčastěji lýtek, stehen a ramen
  • obvykle křeče přejdou samy
  • pomáhá, když se pokusíme narovnat stáhnutý sval, ale nenásilně
  • může pomoci i masáž a vyšší příjem určitých látek, zejména draslíku

Natažení svalu

  • nejvíce postihuje nohy, když je vynechané rozehřátí, třeba u běhání
  • také vzniká při prudkých a neobvyklých pohybech
  • jediné, co pomůže, je na čas omezit fyzickou aktivitu, při které je využíván postižený sval
  • Pokud si natáhnete sval na noze, není většinou absolutně žádný důvod k tomu, abyste se nijak nehýbali. Posilujte s vlastní vahou vršek těla.

Natržení svalu

  • to je už závažnější případ, který se stává nejčastěji při prudkých došpalech a dopadech (atletika, tenis, …)
  • projevuje se velmi silnou bolestí a téměř nemožností hýbat s postiženou končetinou
  • poraněné místo zchlaďte a vyhledejte lékařskou pomoc

Takže podceňovat rozehřátí nebo mírnou rozcvičku se nevyplácí. Zvláště platí pro ty, kteří vylezli ze svých zimních sídel, a začli sportovat. To je ale velmi dobře a s protaženými svaly to půjde ještě líp.

Příště si vysvětlíme, jak má taková správná rozcvička vypadat, aby všechny potřebné svaly byly protaženy a připraveny na běh.

Křeče, natažení a natržení svalů – 7 komentářů

  1. Tereza napsal:

    svalova křeč je kdyz sval nemá dostatek kyslíku. Rozhodne křeč neprejde sama!!! Vlastní zkušenosti. V dobu Křeče pomůžete proti pohybem, kterým se většinou do 30 sekund zbavíte bolesti.

  2. Michal napsal:

    Vhodné je použít nějakou bandáž nebo ortézu. Buď jako prevenci nebo k léčení zranění. Viz. níže
    http://www.mojepece.cz/dolni-koncetiny/

  3. milovník češtiny napsal:

    obvykle křeče přejdou sami!!!!
    Ach jo!

  4. pavel999 napsal:

    Ahoj,
    nemohl by mi nekdo popsat jak probiha rekonvalescence po natrzeni lytkoveho svalu? Pred mesicem jsem si natrhl sval, chodim stale o francouzskych holich, nohu pouze pri chuzi pokladam na zem ale nepouzivam sval. I po mesici, pokud nohu necham na delsi dobu (napr hodinu) „viset“ dolu, tak mi oteka. Je to normalni? znamena to ze mam jeste chodit o holich? neznamena to ze je neco v lytku spatne a mel bych zajit na nejake dalsi vysetreni?
    diky za rady

  5. barcelona napsal:

    no tak pokud tě tahá něco na lýtku tak to bude sval, tam nic jiného není…Podle mého za toto může jednoznačně zanedbaný strečink, 90% sportovců se mu věnuje nedostatečně. Buď je sval natažený nebo natržený – jednoznačně doporučuji navštívit nějakého odborníka, toto bych rozhodně nepodceňoval. Křeče v noci mívám zásadně tehdy, když mám dlouhou pauzu od sportu – tělo si těmi křečemi říká o pohyb – tady může být MOŽNÁ jejich příčina…

  6. Petra Burešová napsal:

    Dobrý den.
    Včera to byl týden, co jsem si po 10 minutách při aerobicu natrhla lýtkový sval. Chodím cvičit 11 let, pravidelně 2x týdně – takže jsem z toho nemile překvapená. Nohu musím mít nahoru, ledovat -bolest lýtka pomalu ustupuje. Chodím o berlích, ale příští týden bych to chtěla zkusit bez nich.
    Než se mi to stalo, měla jsem pravidelně cca 2 měsíce 1x za 14 dní v noci křeče do levého lýtka.
    Můžete mi poradit, jestli to může souviset s tím natržením svalu v levém lýtku a zda bych mohla ještě do konce roku jít civčit? Díky moc:)

  7. Ondra napsal:

    17.5 jsem si nejspíš natáhl sval tak jsem omzeil aktivitu do konce školního roku jenom jsem tak jezdil na kole dva tprvní týdny v červenci jsem klusal a na závěr těch 14 dní jsem zkusil 1 kilometr za 4:00 a druhý den jsem se probudil a znovu to nebylo ono týden sem odpočal a pak klusal a minulý týden jsem zase zkusil 4 dvoustovky a není to pořád spíš je o lepší dyž běžím a mám to stáhlý než v klidu jde to skoro až od sedacího nervu až jako ke kolenu prosím pomozte!!!!!!!

    Myslíte že bych mohl stihnout závody které jsou 27 . září

Napsat komentář

*