Kdy běhat?

Kdy běhat?
23. 4. 2008 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 57 003x

Otázky tohoto typu si klade mnoho lidí, kteří pro to mají různé důvody. Někdo se ze zaměstnání vrací pozdě, další chce běhat tak, jak mu to nejvíc vyhovuje a podřídí tomu ostatní záležitosti…

Napřed si ujasněme čísla. Nejvhodnější pro vykonávání fyzické aktivity je čas mezi 7–11 hodinou. Tělo je připraveno odvést nejtěžší zátěž, je zcela odpočato. Z toho vyplývá, že ideální by bylo běhat ráno nebo dopoledne.

Ze zkušeností ostatních běžců ale pramení, že doba, kdy vyběhneme, se stává záležitostí zcela individuální. Někdo jako ranní ptáče hned z postele skáče, má ráno plno energie a o běhu se mu v noci i zdá. Ten hned po probuzení vypije sklenku vody, nazuje boty a vrhne se na závod s východem slunce. Potom se vrátí, bohatě se nasnídá a vyrazí do práce zcela čilý, probuzený a plný energie. Celý den potom může pracovat nebo dělat jiné věci a nemusí ho mrzet, že by z jakéhokoliv důvodu nestihl běžet odpoledne nebo večer.

Ono se pak i lépe přemýšlí. Ranní běh dobře okysličí mozek a můžeme pak podávat kýžené výkony i duchovního chrakteru. Na druhou stranu, svaly ještě nejsou úplně připraveny a to znamená, že před vyběhnutím by se mělo tělo ohřát „na provozní teplotu“ rychlou chůzí či velmi pomalým během.

Nejčastěji se běhá odpoledne. Je to zcela jednoduché – ne každý dokáže tak brzo a rychle vstávat, aby šel běhat a navíc patří běhání odpoledne k takovým „drobným“ radostem k všednímu dnu. Navíc svaly jsou lépe protaženy než ráno, a tudíž můžeme odvádět lepší výkony, nemusíme se tak šetřit jako ráno.

Ale jak již bylo zmíněno, je to věc individuální. Postupně sami poznáte, která doba dne vám vyhovuje nejvíce. Pokud jste noční dravec, klidně běhejte večer. Tak to dělají ti, kterým se ráno nechce vstávat a odpoledne nestíhají. V zásadě to nevadí, ale organismus je už trochu v útlumu.

Výhody všech variant jsou celkem na podobné úrovni, takže ať běháte ráno či večer, je to dobře. Horší by bylo, kdybyste si řekli: „Dneska nestíhám, odložím trénink na jindy.“ Cesta do běžeckého pekla. I když jste třeba začátečník a nemáte zrovna nějaké obrovské ambice, nepodceňujte trénink. „Však dneska běžet nemusím, vždyť nejsem žádný profesionál.“ I když člověk není profesionál, nesmí se chlácholit takovými řečmi. Znám případy, kdy si běžec s úplně klidným svědomím odříkával desítky kilometrů měsíčně s výmluvou, že tam ho píchlo v zádech, a včera bylo škaredě a předevčírem foukal vítr, atd… Žádný posun ve výkonnosti samozřejmě nemohl nastat.

Opravdu spíš dbejte na pravidelnost tréninku a jeho plnění.

Jestli jste ale nachlazení a máte nějaké jiné zdravotní problémy, tak vynechte 3–4 dny (individuálně) a potom začněte znovu trochu zlehka a brzo se vrátíte na původní úroveň. To už ale nepatří k tématu a já se vás teď ptám, kdy chodíte vy běhat a v jakou denní dobu vám to nejvíce vyhovuje?

Kdy běhat? – 43 komentářů

  1. Andy napsal:

    Co se mě týče, neběhám zrovna dlouho, ale snad mi to co nejdéle vydrží 😀
    Ráno mám problém vstát a vykopat se z domu do lesa. Taky mívám hned po ránu hlad a jakmile se najím, běhat už se člověku nechce. Na druhou stranu, když vyběhnu úplně na lačno, bývá mi pak celkem špatně. Nejvíc mi vyhovuje běhat v noci. Například od 21 hod nahoru. Ono v létě, když je teplá, horká, letní noc a fouká příjemný, jemný vítr, je to neskutečný pocit. Nikdy bych neřekla, že mě tohle může uspokojit.
    Ale právě, že se většinou dozvídám nebo dočítám, že je nejlepší běhat ráno…tak s tim tak nějak pořád bojuju kdy vlastně chodit.

  2. khamza napsal:

    Urcite vecer,17-18 hodin.Cloveku se hnedka uvolnej endorfiny a je uvolnenejsi.Beham uz rok a pul,a uzivam si to kdyz je nekdo po 800 m na cas strhanej celej zbytek tejdne,a ja to beru jako mini procviceni na vecer.Od te doby co beham tak me zadna fyzicka namaha nezaskoci,jenom je skoda ze vic lidi v mem veku (16) nedela to co ja…

  3. Jarda napsal:

    Ahoj
    Nejlépe se mi běhá mezi 19-21 hodinou. Celý den se těším až večer vyběhnu a dostanu ze sebe strarosti a problémy všedního dne.

  4. Kejča napsal:

    Dnes jsem začal s běháním, teda jestli se to tak dá nazvat, byl to spíš indiánský běh. Vstával jsem v půl páté a od pěti jsem běhal asi do půl šestý. Od šesti pracuji. Jsem plný energie a kolegové skoro spí. Je to příjemný pocit, ikdyž mě bolí celé tělo.

  5. Káča napsal:

    Úplně jste mě navnadili, zítra si přivstanu.
    Díky 😉

  6. Semerád napsal:

    Ahoj, díky moc za tento web a rady. Ale opravte si i/y ve slově vyplívá/vyplývá, trochu to kazí dojem ;-).

  7. radek napsal:

    Souhlasím, určitě není dobré jíst hned po návratu z běhu (i když, proti gustu..;) někdo může namítat, že mu to třeba vyhovuje/nevadí). První bych ale určitě doplňoval tekutiny a jídlo až pak do klidnějšího žaludku cca 20-40 minut po běhu (jak se kdo cítí).

  8. J3NS napsal:

    Hlavně ne hned po doběhnutí, stačí tak zhruba 30 minut po-.

  9. Evča napsal:

    Ahojky, mám dotaz. Když budu běhat ráno před snídaní, jak dlouho po doběhnutí je dobré se nasnídat? Děkuji

  10. radek napsal:

    Já jsem si vyzkoušel obě varianty: běh odpolední (po práci) i běh ranní (ještě před snídaní). Ranní běh jsem si ještě na začátku minulého roku nedovedl představit, protože jsem se na to prostě necítil, tělo je po ránu ještě ospalé, tlak (u mě) hodně nízký a mívám po ránu hned hlad. Ale přemohl jsem se a zkusil běh ještě před snídaní a osvědčil se mi:)! Pokud vstanu v 6.30 a v 7 vyběhnu, tak mám půlhodinku, než se trochu proberu, dám si obyčejnou vodu, protáhnu a můžu vyběhnout; začínám zlehka a pak postupně nabírám tempo, podle toho jak se cítím. Mám to štěstí, že blízko domu máme poměrně rozsáhlý městský park/lesík a věřte, že být svědkem toho, jak se příroda ráno probouzí (úplně nejhezčí je pro mě jaro/léto) a ještě si k tomu zlepšovat kondičku je prostě nádhera. Působí to na mě pak pozitivně i v zaměstnání; citím se tak trochu napřed před ostatními „ospalci“ :), kteří naříkají, že vstávat na 9. hodinu není pro normální lidi 🙂 , to ranní intenzivní rozhýbání a prokrvení mi pomáhá být (ač jsem si to předtím původně nemyslel) ještě trochu výkonnější:) A odpoledne/večer už se nestresuji, že jsem „dneska běh zase nestihl“ nebo se mi nechce.. Proto pokud přecejen máte tu možnost, zařaďte ranní běh anebo ho minimálně vyzkoušejte, vezměte to jako experiment – třeba příjemně překvapí:)!

  11. barcelona napsal:

    Koukni na článek o hubnutí a každodenní zdravé výživě. Musíš upravit stravu, a posilovat i běhat nejlépe 🙂 To není na forum jen tak poradit ve zkratce co a jak. Každopádně, ať máš přebytek svalové hmoty nebo podkožního tuku, hubne se naprosto stejným způsobem..Posilování tedy doporučuji, ale nejíst žádné gainery apod.

  12. Vašek napsal:

    Sem vysoký 172/73 a nwm jak zhubnout,nwm jestli mam začat pořádně běhat nebo posilovat,prosim poradte……..

  13. Blanche napsal:

    Ahoj Petro, jedna se o pripravek firmy Nutrilite, konkrétně Sibiřský Ženšen s Ginkgo Bilobou. Unikátní na něm je to, že firma garantuje zákazníkovi 100% záruku vrácení peněz po dobu 3 měsíců, takže kdybys měla pocit, že přípravek nepomáhá, firma vrátí 100% peněz. Ideálně užívat v kombinaci s vitaminem C. Ráda Ti o tom pošlu víc informací, napiš mi kdyžtak na mail „blanche1@email.cz“. Pěkný zbytek dne! Blanka

  14. Nika napsal:

    Já běhám nyní o prázdninách dvoufázově… nejčastěji dopoledne a pak večer, nebo spíše v noci. Je 22:58 a za chvíli obouvám tenisky a vyrážím do ulic. Nejenže nikde ani noha, ale skvěle se dýchá, stojí to za to!

  15. Petra napsal:

    Ahoj Blanko, prosim napis mi neco vic o tom pripravku s vytazky Gingko. Uz od malicka trpim migrenami po namahavejsim sportu. Hlavne behu nebo vystupu do hor. Jsem uz z toho nestastna. Zatim polikam ibuprofen, ktery mi rychle pomuze, ale nejsem z toho moc nadsena. Diky Petra

  16. Blanche napsal:

    Ajo, zdravim, mam kamaradku, ktera presne jako Vy trpela prisernymi migrenami. Pomohl ji v tom pripravek na zlepseni prokrveni cev s vytazky Gingko biloby a zensenu ve velmi unikatni kombinaci. Pokud by Vas zajimaly detaily, napiste, rada poskytnu blizsi info. Pekny den, Blanka

  17. Aja napsal:

    No já bych ráno chodila běhat hrozně ráda, prostě na to tak nějak mám největší náladu, ale tělo se na to necítí. Ráno jsem hrozně dehydrovaná, takže musím tak půl hodiny popíjet vodu (přes den toho normálně vypiju taky hodně), přitom se tak jako protahuju, pak dostanu hlad, tak se musím nasnídat a pak se už běhá špatně. A bez snídaně taky. Nehledě na to, že během dopoledne fakt musím vypít hodně vody, jinak mě pak bolí hlava. Zkoušela jsem běhat třeba po lehké snídani, ale prostě takhle po ránu z toho fakt mám migrénu. Celkem mě to trápí, nenašla jsem ještě ideální způsob, jak (a jestli) by to ráno mohlo fungovat, protože večer už je sice celkem připravený tělo, ale už se mi moc nikam nechce..

  18. Víťa napsal:

    Dneska jsem zacal poprve behat a musim rict, ze jsem z huntovany, jak svina. co jsem si pocital na mape, tak nejakych 5300m jsem ubehl, no ubehl, spis jsem utekal a nekdy sel, protoze jsem nestihal z dechem a po ranu je to behani, jak kdyz cloveka listi o pul noci. Takze zkusim si treba zitra zabehat navecer, est-li to nebude lepsi.

  19. admin napsal:

    Já mám nejraději běhání o víkendech hned ráno, před snídaní. Ve všední dny to bohužel takto dělat nemůžu a běhám odpoledne v rozmezí 14.00-17.00. Když je to nutné, tak mi nevadí ani večer:-)

  20. Gabča napsal:

    Tak já nejraději běhám ráno po menší snídani. Probudí mě to a jsem potom spokojená celý den. Z časových důvodlů si to, ale můžu dovolit jen když mám prázdniny. Takže chodím běhat až odpoledne. Někdy kolem 6-7 večer. Ale nevadí mi to. Zase se celý den těším na běh:o) Myslím,že je to hodně individuální a každý má své pro a proti. Hlavní je,že se běhá:o)

Napsat komentář

*