Trénink na závod a jeho výběr

Trénink na závod a jeho výběr
20. 4. 2008 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 14 503x

V minulém článku této rubriky jsme se podívali na zoubek rozdělení vzdáleností, které se nejčastěji běhají na závodech. Dnes bychom si už měli předběžně vybrat závod, na jehož start se postavíme.

Jste-li začátečníci a ještě jste žádný závod neběželi, pozorně se začtěte právě do tohoto článku.

Určitě již pilně trénujete a máte svůj běžecký cíl. Buď si chcete udržet dobrou fyzickou kondici, chcete zhubnout nebo se chcete prostě cítit v pohodě.

Nikde není striktně dáno, že na závody musí jít jen vytrénovaný jedinec, který má naběháno mnoho let. Právě naopak. Závody slouží hlavně k porovnání s ostatními běžci a je to taková menší maturita vašeho každodenního běžeckého tréninku a snažení. A přesně takto se na to prosím dívejte. Přece není vůbec podstatné, jestli máte na maturitním vysvědčení samé jedničky nebo ji zvládnete s trojkami. Nemusíte být dokonalí, to po vás nikdo nebude chtít a při běžeckých závodech platí to stejné. Při závodech také poznáte spoustu nových lidí, se kterými si budete rozumět a máte společné zájmy – běhání. Na většině závodech panuje příjemná atmosféra, nemusíte být vůbec nervózní.

Svůj první závod byste měli běžet blízko svého bydliště, v okruhu cca třiceti kilometrů (není to samozřejmě podstatné). Má to hned několik výhod. Nemusíte absolvovat cestu, třeba přes celou Českou republiku, můžete později vstávat, později jíst a celkově se kvůli té vzdálenosti nemusíte nijak zvlášť omezovat.

Délku tratě volte podle vašich tréninkových plánů, pokud jste začátečníci, je přímo ideální závod na 10 km, popř. v rozmezí 8–12 km. Určitě neběžte napoprvé maraton a i půlmaratón by byl s velkým otazníkem.

Příprava na 10 km

Vaše tréninkové objemy by měly být přibližně 8–10 km 4x týdně, z toho v jednom dnu (např. sobota) byste měli absolvovat delší běh 12–14 km. Tempo volte sami. Běžte tak, aby vám bylo příjemně, dodržujte správné dýchání. Postupem času poznáte, že se vaše časy začnou zlepšovat, proto si je pečlivě zaznamenávejte (do deníku nebo Excelu). Jinak v tréninku postupujte podle osvědčených rad z rubriky Začátečníci.

Trénujeme, zapisujeme časy a kilometráž, připravujeme se. No a teď by to konečně chtělo vybrat nějaký závod. Ptáte se kde? Existuje pár možností.

  • sledovat denní tisk nebo nějaké časopisy, kde se sem tam objeví nějaká pozvánka na závod
  • od přátel a známých
  • hledat na internetu

Asi nejlepší je, když odněkud z okolí vašeho bydliště víte o pořádání nějakých pravidelných závodů.

Další možnost je vyhledat vhodný závod na internetu. Buď zadat do vyhledávače (např. google, seznam..) nějaká vhodná klíčová slova nebo se obrátit na servery tomu věnované.

Zkuste nakouknout do rubriky Závody na tomto serveru. Na těchto stránkách naleznete seznam některých zaregistrovaných závodů a datum, kdy se běží.

Vyberte si tedy závod, zjistěte si další podrobnosti. Pilně trénujte a připravujte se. Nemusíte být kvůli závodům ve stresu, těšte se na něj, protože to je opravdu nejdůležitější – zábava, spousta nových přátel a důležitá zkušenost ve vašem běhání.

Držím palce.

Napsat komentář

*