Důležitý vápník

Důležitý vápník
16. 4. 2008 Zdraví a výživa

Autor: fv-admin | Přečteno: 16 688x

Vápník (latinsky Calcium) je pro náš život nenahraditelný. Bez něj se nevyvinou kosti ani zuby a je také důležitý pro svaly a nervy. Potřebujeme ho poměrně ve velkém množství, ale často se na něj zapomíná.

Vápník patří mezi nejvýznamější minerální látky, které si tělo nedokáže samo vytvořit a musí se přijímat z potravy.

Doporučená denní dávka kalcia závisí hlavně na věku. Děti mladší jednoho roku by měly přijímat 400 miligramů denně, děti od 1 do 11 let přibližně 800 mg a dospívající děti až 1100 mg. Nejvíce ho potřebují těhotné a kojící ženy (900–1300 mg denně).

Jeho zdrojem je mléko a mléčné výrobky, vejce (žloutek!), zelenina (kapusta, pórek, brokolice), luštěniny, neloupaná rýže (Američané ji znají pod pojmem hnědá, u nás spíše jako natural nebo pololoupaná), některé ovoce (ostružiny, citrony) a v neposlední řadě ryby, které by měly tvořit významnou část našeho týdenního jídelníčku.

Vápník se nejvíce vstřebává v kyselém prostředí a nejlépe v noci. Proto je vhodné jíst mléčné výrobky zejména k večeru nebo pozdě odpoledne. Naopak ráno je vhodné jíst potraviny bohaté na vlákninu, protože se využití kalcia snižuje při rychlejším průchodu potravy střevem a proto není vhodné konzumovat např. mléko s celozrným pečivem v jednu dobu.

Problém v ukládání vápníku je jeho poměr s fosforem. Správný poměr má být 2:1 ve prospěch kalcia. Pokud je fosforu v určitých potravinách víc, než je doporučený poměr, tělo si sbírá potřebný vápník, v některých případech, dokonce ze zubů a kostí!

Na druhou stranu je fosfor velmi důležitým prvkem, který se s vápníkem podílí na vývoji kostí a zubů, je součástí systémů, které udržují stálost pH (acidobazickou rovnováhu). Musí být však v tom správném poměru.

Zvýšený obsah fosforu mají některé přeslazené nápoje a tavené sýry. Proto se doporučuje, místo tavených, jíst sýry tvrdé, žervé nebo rostlinné pomazánky.

Důležitý vápník – 3 komentáře

  1. Doom napsal:

    Dobrý den,

    měl bych ještě ohledně vápníku, jednu otázku, jelikož nesnesu laktozu tak se více
    méně mléku vyhýbám. Sem tam si vemu jogurt, ale to je cca jednou týdně.
    Je možné vápník přijímat v těch voděrozpustných šumivých tabletáh?
    O tom se tu nikde nikdo nezmiňuje.

    Děkuji za odpověd.

  2. Kuli napsal:

    No moji mamince zase v nutriční poradně radili, že mléko a jogurty se mají jíst jen dopoledne, jelikož to trvá dlouho než je organismus zpracuje…
    Jinak klasická rada je jíst ovoce dopoledne (nejlépe třeba s celozrnou, nelsadkou, sušenkou) a odpoledne a večer zeleninu. Ale myslím, že je to hodně individuální, jím celkem zdravě, ale některou zeleninu na večeři vůbec nemůžu (např. papriku), leží mi dlouho v žaludku a často mě nadýmá.

  3. lubo napsal:

    Ocenil by som este clanok o traveni..napr co s cim ide…napisali ste, ze nejest mlieko a celozrnny chlieb v 1 dobu..atd..takychto veci viac…napr ryby a mlieko? atd.

Napsat komentář

*