Aktivní pohyb jako (jediné) rozumné využití volného času – 2. část

Aktivní pohyb jako (jediné) rozumné využití volného času – 2. část
13. 4. 2015 Začátečníci

Autor: fv-admin | Přečteno: 4 694x

V minulém článku této dvoudílné série jsme se věnovali několika aspektům, které je třeba zvážit při volbě vhodné fyzické aktivity. Dnes rozebereme jednotlivé disciplíny. Zaměřujeme se, stejně jako v článku minulém, na úplné začátečníky a také na ty, kteří trpí nadváhou nebo obezitou.

Běhání, kolo nebo dlouhé procházky?

Běhání je ze všech variant nejnáročnějším sportem, co se týká nároků na pohybový i kardiovaskulární aparát. I v případě velmi pomalého joggingu u obézních jedinců nastává problém, protože na klouby a šlachy působí extrémní síly – při součtu dalších faktorů jako nesprávný běžecký styl, špatná obuv a fakt, že jsou všechny klouby a šlachy nedostatečně zpevněny, hrozí riziko zranění a tím pádem i „odklad“ hubnutí.

Procházky jsou namísto toho ideální. Se psem, s rodinou nebo s kamarády. Vyměňte nakupování a pobíhání po kabinkách v nákupních centrech rovnou za pobíhání v přírodě. Tam nejsou žádná cukrátka a fastfoody dostupné. Zasloužená odměna však přijde, pokud budete dostatečně trpěliví.

Rychlá chůze začíná být skutečně efektivní až po cca 90 minutách pohybu, ideálně by měla trvat 2–4 hodiny. Ano, úplně každý může zhubnout, pokud si vyhradí pro sebe tento potřebný čas. Opět s klesáním váhy a zařazením se do kategorie nadváha lze uvažovat o běhání.

Cyklistika je parádní sport, na který se mezi běžci trochu zapomíná – cyklistika je také zábavná, navíc mnohem šetrnější (nejen) u lidí s nadváhou k tělu, přitom velmi efektivní. Jen je potřeba počítat s delší dobou pohybu než u běhání, což však není směrodatné. Směrodatná je pohoda a skutečný přínos pohybové aktivity pro člověka. Nevýhodou cyklistiky je pak bezesporu finanční nákladnost tohoto sportu. Položme si však otázku: do aut a různých mnohdy zbytečných věcí se investovat nebojíme, ale do našeho zdraví ano? Čím lepší kolo, tím více zábavy, více motivace, efektivity. Ale pozor, nemusíme brát zrovna to nejdražší kolo určené pro profesionální cyklisty. Vždy zohledníme finanční stav, typ kola a další parametry.

Sportování, aktivní pohyb, co s tím? Zapsat do tréninkového deníku každý metr?

Až příliš často se dnes setkávám s názorem, že co není v tréninkovém deníku jako plnohodnotná tréninková jednotka (tedy musí to být plnohodnotnou jednotkou), neexistuje. To je ale hloupost, toto nechme profesionálům! V tomto pojetí se nepočítá, když si vyjedeme na nákup na kole nebo jdeme na tříkilometrovou procházku se psem, proč taky, pro mnohé „ztráta času“. Čím více se však hýbeme, tím lépe. Do tréninkového deníku si nemusíme zapisovat vše, jsou to všechno malé bonusy, které po nějaké době však na sobě s jistotou pocítíme.

Ano, datům v běžeckém nebo cyklistickém tréninku je zcela jedno, zda chodíme do práce pěšky nebo vyšlapeme všechny schody místo výtahů. Nepišme si vše do tréninkového plánu. Tam nás zajímají jen plnohodnotné tréninkové jednotky, tedy kilometráž, čas, průměrná rychlost, apod. To však neznamená, že se mimo naše tréninky nebudeme hýbat. Nemusí se přece trénovat, tak odpočívám – to ale není dobře. Proč o tom píšu. Mnoho lidí totiž ignoruje takové základní věci, jako přínos jízdy na kole třeba na nákupy. Kolik asi takových nákupů ročně je? To může dělat až stovky kilometrů. To samé s chůzí do práce místo autem – všechno to mohou být na první pohled „nevýznamné“ bonusy, díky kterým se však udržujeme ještě v lepší kondici, ještě více aktivní a efektivní, než jenom po odběhání tréninku 4x týdně.

Napsat komentář

*