Běh ve tmě – jen když není jiná možnost?

Běh ve tmě – jen když není jiná možnost?
24. 11. 2014 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 10 637x

Brzy bude tma již kolem čtvrté hodiny odpoledne a ještě si nějakou dobu počkáme, než se budou dny zase prodlužovat. Co s tím, když mnoho z nás toho času končí teprve v práci? Pro každého běžce nastává poměrně komplikovaná situace. Musí se totiž běžet ve tmě, což není nikdy dobré řešení, za většiny okolností – ať už jste ranní ptáče nebo noční vrána. Uvedu hned na začátek, že ideální doba na trénink je v zimních měsících 8:00–15:00, tedy ve standardní „pracovní hodiny“. O víkendu s tím není moc problémů, to se najde čas v tomto horizontu vždy, ale co ve všední dny? Netýká se to samozřejmě těch, kteří mají flexibilní pracovní dobu nebo minimum pracovních povinností, ale ti jsou v menšině, a jistě si trénink dokážou díky tomu vyladit do vhodného časového rozvrhu v uvedeném horizontu.

Varianty:

  • 1) pokud běžíme ráno před prací nebo do práce, kolem 6:00–8:00, běžíme za tmy
  • 2) jako ideální se jeví běžet v pracovní pauze, pokud ji lze nastavit cca na 2 hodiny (1,5 h trénink + sprcha, 30 minut oběd) – sice ideální, ale také celkem výjimečný stav
  • 3) pokud běžíme po práci nebo z práce, kolem 16:30–18:00, běžíme za tmy

Na běžce pak číhá hned několik často zdůrazňovaných nebezpečí. Proto je naprostou nutností vybavit se reflexními prvky na zápěstí, na bundě a minimálně na jedné noze u kotníku. Dále je vhodné mít na bundě lehkou reflexní vestu, vepředu na čele svítilnu (nezapomínejte, že vy musíme na cestu vidět také) a ideálně ještě vzadu na bundě červené „blikací“ světlo.

Jen si pro představu vybavte, co všechno musí mít silniční kolo, aby bylo vůbec vpuštěno do provozu. S běžcem je to samé, ne-li ještě problematičtější. Ještě jednou zopakuji, že je velmi žádoucí mít výkonnou svítilnu na čele, aby vás viděly nejenom auta, ale abyste také trefili vůbec rovně po cestě. Tím spíš, pokud běháte po lesních cestách, kde je pocitová viditelnost ještě horší než na silnici nebo na chodnících ve městě. Všechny tyto prvky vám však nezajistí úplnou bezpečnost, pokud máte v uších sluchátka. Neposlouchejte mp3 přehrávač, stáváte se nočním „šílencem“ a postrachem nejen motoristů. Neslyšíte vůbec nic zleva ani zprava.

Výše jsem rozebíral spíše obvyklý běh ve tmě v zimě, nastávají však také abnormální situace, na které jsou všechna doporučení krátká. Například když je těžká mlha, může mít i ta sebelepší svítilna problémy. Takže při vánicích nebo silné mlze pak stojí za zvážení, zda vůbec vyběhnout a jestli radši ten daný den nevěnovat posilování s vlastní vahou nebo strečinkem v klidu domova nebo posilovny.

Máte-li doma nebo v posilovně běžící pás, je mnohem lepší při velmi špatném počasí odtrénovat na něm. Případně jej zkombinovat se cvičením s vlastní vahou nebo veslovacím trenažérem.

Ukázka vhodného tréninkového plánu

(pracovní doba do 16:00 a preference odpoledního běhání)

  • Pondělí: volno
  • Úterý: běh (nutné reflexními prvky) (16:00–17:00)
  • Středa: posilovna / běžecký trenažér (17:00–18:00)
  • Čtvrtek: běh (nutné reflexními prvky) (16:00–17:00)
  • Pátek: posilovna / veslovací trenažér (17:00–18:00)
  • Sobota: nejdelší běh týdne (10:00–12:00)
  • Neděle: fartlek (10:00–11:00)

Rekapitulace

Někomu může stačit vyběhnout o půl čtvrté, protože si odbude svou půlhodinku ještě za světla. Co ale s těmi, kteří si dávají denně půlmaratón? Pak je nutné vyběhnout už ve dvě nebo ještě dřív, pokud chceme doběhnout za světla domů. Jak jsme si ukázali, není to tak zřejmé a jednoduché. Pokud pracujete každý den dlouho do odpoledne, raději nechte tyto dlouhé běhy na víkend. O víkendu není co řešit, zkuste si zafixovat běhat dopoledne nebo do tří odpoledne.

A ve všední dny cca na 2 dny v týdnu zařaďte běhy kratší. Ideálně mimo silnice a rušné komunikace: v osvětleném parku, cyklostezce, atletickém stadionu. Možností je relativně hodně, i když se na první pohled nemusejí zdát tak samozřejmé. Za tmy také není rozhodně dobré běžet v lese. Nevidíte pod sebe a také si musíte uvědomit, že ona pocitová viditelnost je v lese mnohem horší, než na otevřeném prostoru.

Běh ve tmě – jen když není jiná možnost? – Jeden komentář

  1. David napsal:

    Běhám večer s čelovkou a žádný problém.

Napsat komentář

*