Čím nahradit v zimě kolo?

Čím nahradit v zimě kolo?
27. 9. 2014 Cyklistika

Autor: fv-admin | Přečteno: 5 217x

Mnoho rekreačních běžců kromě běhání zároveň miluje letní vyjížďky na kole. Sám k nim patřím. Nejen, že je jízda na kole dokonalé zpestření náročných letních běžeckých plánů, ale je to i zábava. Nehledě na naši preferenci – jízdu na horském nebo silničním kole. Ta krásná možnost dojet mnohem dál, než doběhneme, vidět spoustu nových míst, kam se „po svých“ jen tak nedostaneme. Také jezdíme většinou v partách, což přináší zábavu, dobře se bavíme, přirozeně sportujeme a hýbeme se…

V zimě se však situace komplikuje. Zaprvé se nám nechce do mrazu moc vyjíždět, za druhé jsou určitá bezpečností rizika, i když mnoho poloprofesionálních i profesionálních cyklistů v zimě trénuje normálně, nic jiného jim nezbývá. Platí to především pro horská kola – pokud k tomu máte mimořádně dobré podmínky, jako jsou např. malé asfaltky nebo zpevněné cesty v lesích, lze jezdit na kole i do prosince mimo největší mrazy, kdy je to na kolo již opravdu nebezpečné.

Ti co v zimě skutečně jezdí, to se jedná povětšinou o ostřílené mazáky. Jak jsem už zmínil, jde o nebezpečnou záležitost jednak kvůli nárokům na zkušenosti cyklisty a ostatní věci, které zas tak neovlivníme: náledí, špatná viditelnost v mlze apod. Ale pokud to vezmeme kolem a kolem, většinou i ten nejzkušenější cyklista musí minimálně 2 měsíce v roce ubrat z kilometráže na silnici a něčím ji suplovat. Takže čím jízdu na kole nahradit?

Hned na začátek „nebudu“ zmiňovat, že jízdu na kole můžeme samozřejmě nahradit „jízdou“ na rotopedu nebo spinningem. To nechme profesionálům, kteří potřebují odpracovat i mnoho kilometrů na trenažéru. Existují mnohem zábavnější varianty.

Je nutné zdůraznit, že varianty vyhledávat musíme. Musíme při cyklistice nebo u běhání, to je jedno, věnovat prostor dalším sportovním aktivitám. Pokud jste si v létě užívali kola, v zimě jej můžete vyměnit za krytý bazén – plávání – tedy pokud jste z města, kde je tato možnost. Vždy se bude možnost „nahrazení“ odvíjet podle vašich možností. Místo vyhrazené pro cyklistiku zaplnit opět běháním také není řešením.

Univerzálním východiskem je samozřejmě možnost více posilovat s vlastní vahou, ať už doma nebo v posilovně. Zde má pro běžce mimořádný efekt i veslovací trenažér, tím se dá v teple odcvičit a nemusíme s bicyklem do mrazů. Ještě na připomenutí – v posilovně můžeme být cca hodinku a v bazénu hodinku až hodinku a půl. Plavání je vynikající komplexní sport, za toto penzum času spotřebujete stejně energie, jako po třech nebo 4 hodinách na kole v hezkém počasí. Tak či onak, žádný strach, o svou poctivě vydřenou vytrénovanost při zpestření tréninku rozhodně nepřijdete. Právě naopak – vždy pouze při zpestření se můžeme posouvat dál. A navíc, než se nadějeme, bude zase jaro a cyklistické vyjížďky opět zařadíme do našich tréninkových plánů.

Další věc, nemusíte být z města nebo z vesnice, to je momentálně úplně jedno, aby vám to vadilo při dlouhých túrách. Pro efekt musí být tyto výlety delší než 3 hodiny, ideálně, aby se čas chůze pohyboval mezi 4–5 hodinami. Je to naprosto bezpečné i za naprosto nepřijatelných podmínek na kolo a možná i pro běh. Stačí se jen teple obléct a myslet na to, že je brzo tma, tudíž vyrazit raději ráno a vracet se maximálně kolem třetí. Pokud chcete objevovat krásy hor, myslete také na to, že se můžete vydávat raději jen po značených cestách a raději u sebe mějte vždycky mobilní telefon.

Chůze není běh, takže i z tohoto důvodu je to vynikající doplňkový sport. Pro zpestření si můžete vzít na pomoc hůlky a provozovat tzv. nordic walking nebo se občas proběhnout s holemi, tedy nordic running (tuto variantu však podkládejte za standardní běžeckou jednotku). Záleží jen na vás, je spousta možností, jak kolo nahradit a přitom o tolik potřebnou pestrost nepřijít.

Ideální skladba tréninku pak může v zimě bez kola vypadat takto:

  • 4x běh
  • 2x posilovna (1x doma – kliky, sklapovačky; 1x v posilovně – přítahy, činky, posilovací stroje)
  • 1x plavání nebo 1x dlouhá túra
  • Místo jakékoliv jednotky také můžete nasadit volno, ale pokud cvičíte jen lehce horní část těla, s tou dolní odpočíváte a namáháte nohy jen minimálně = regenerujete. Navíc při zrychleném tepu a tělu v provozní teplotě můžete odplavovat kyselinu mléčnou nahromaděnou ve svalech např. po včerejším náročném tréninku. (Je lepší to trochu jít vyběhat, nebo se trochu hýbat, než celý den ležet a stěžovat si, že vás vše bolí.)

Je spousta možností, čím kolo v zimě nahradit. Nejkomplexnějším sportem je plavání, ale pokud nejste zrovna vodníkovský typ a nemáte moc rádi vodu, můžete vždy chodit na dlouhé túry. Zpestření tréninku to je. Hlavně ale nesmíte podlehnout a při té chůzi nějak často a déle popoběhávat, to pak ten správný efekt postrádá.

Napsat komentář

*