Proč začít běhat právě dnes ještě před koncem léta

Proč začít běhat právě dnes ještě před koncem léta
20. 8. 2014 Začátečníci

Autor: fv-admin | Přečteno: 9 525x

Ve většině nových článků jsme poslední dobou cílili na pokročilejší běžce, tedy přesněji na ty, kteří si už nemusejí říkat „začátečníci“. Stále zde však brouzdá řada potenciálních sportovců běháním netknutá. Je to škoda, protože stačí jen zatnout pěsti, obout boty a vyběhnout!

Možná si říkáte, kdy je vůbec optimální čas začít s běháním. Ke zcela nejvhodnějším obdobím z tohoto hlediska patří začátek jara (ze začátku dubna) a druhá vlna kulminuje na konci léta (konec srpna, a pak takzvané „babí léto“). Proč je tomu tak? Jednoduchá odpověď: ještě nás čeká i přes momentálně poměrně chladné počasí několik teplých dnů. Je to klíčové, abychom stihli ještě vyladit možné potíže s dýcháním (preferujeme dýchání nosem, ale to víme, protože čteme předchozí články, že?), případně s rozehřátím. Také má většina z nás v létě více času na sebe sama a tudíž si tím jednodušeji můžeme osvojit tento nový návyk.

Pomalu končí závodní sezóna, závodů je pochopitelně méně a začátečník nemusí řešit tlaky okolí, jestli se stihne na ten či onen půlmaraton nebo maraton připravit. Máte na to totiž celý podzim, zimu a příští jaro. Takže dostatečně dlouhou dobu na natrénování na jakýkoliv závod, než začne sezóna příští. A je to tak správně. Až po kvalitním tréninku můžeme závodit. Je to stejné jak ve škole – také se nejprve musí žáci naučit na zkoušku doma a potom ji úspěšně složit. Pokud se nenaučí a přípravu podcení, dostanou špatnou známku. Těm, kteří nad tím chtějí nějak vyzrát a chtějí si pomoci nedovoleným způsobem, hrozí špatná známka (ve sportu přímo diskvalifikace). Princip je stejný.

V tomto období většinou vůbec nehrozí přehřátí organismu v jakékoliv denní době a navíc jsou dny ještě poměrně dlouhé a sluníčko zapadá k našemu užitku relativně pozdě.

Je tu ještě jeden faktor, proč začít s během právě teď. Úplný začátečník se musí vždy primárně soustředit na tzv. objemový trénink – zkrátka neřešit rychlost, udržovat se ve správných tepech aerobní zóny a prostě běžet v pomalém tempu. Kontrolovat a upravovat svůj běžecký styl. Zvykat si na pohyb a budovat si potřebnou vytrvalost. Nemusí vůbec řešit intervaly, kopce, stupňované běhy, tedy vše, na co přijde řada až mnohem později po potřebném tréninku!

Holky a ženy, nebojte se běhat

Zejména ženy občas řeší (avšak zcela oprávněně!) více aspektů, které by nás muže ani nenapadly – jedná se hlavně o bezpečnost při běhání, o které se můžete dočíst ve starším článku. Jen ve zkratce shrnu nejdůležitější. Neběhejte večer, neběhejte na neznámých místech a také tam, kde nechodí moc lidí a naopak se tam můžou potulovat pochybní „zmetci“. Chcete-li se cítit při běhání stoprocentně bezpečně, běhejte s přítelem, s kamarádkami, nebo za doprovodu velkého psa. Co však poradit ženám, co do všeho jdou rády na vlastní pěst? Běhejte za dne, často měňte trasy, neposlouchejte hudbu ve sluchátkách a upřednostňujte frekventovanější turistické cesty a cyklostezky, málo „motorizované“ silničky a podobně.

Možná také budete řešit, co na sebe. Pokud si najdete jakéhokoliv známého výrobce sportovní obuvi nebo oblečení, budete se možná divit, ale všechny modely většinou existují i v dámské verzi, není-li jich dokonce ještě o mnoho více než pro pány! Vybrat si tedy můžete nejen podle vašich tréninkových priorit, typu nášlapu nebo vhodnosti do určitého ročního období, ale také podle vzhledu, líbivých barev a hlavně pohodlí, abyste se vždy cítily v pohodě. Není dnes problém si vybrat z široké škály sportovních podprsenek všech velikostí, kalhotek z funkčního materiálu nebo větrovkových bund a legín s dámským střihem. Inspiraci můžete najít v sekci Běžecké vybavení, případně boty.

Nebojte se také zkonzultovat novou pohybovou aktivitu s vaším lékařem, který by měl zodpovědět veškeré dotazy (hubnutí, doporučení na případné ortopedické vyšetření, běhání a cvičení v těhotenství) a podobně.

Pestrost je klíčem k úspěchu

Pokud jste si vybrali běhání za primární sport, je to úžasné, ale nezapomínejte na to, že s ohledem na vaše různé cíle (hubnutí, udržení kondice, …) je potřeba myslet vždy na nutnou regeneraci a doplňkové sporty. K běhání se za nejlepší doplňkový sport považuje posilování s vlastní vahou (nutné, všem doporučuji!), jóga, cyklistika a další komplexní sporty (jako plavání, horolezectví).

Správná výživa – další kriticky důležitá složka

Možná, že jste byli zvyklí snídat každý den dva rohlíky se salámem nebo vynechávat obědy, případně jen něco slupnout za rohem v „mekáči“. Nějakou dobu to může vaše tělo vydržet, ale rozhodně byste měli zauvažovat nad nápravou, i když se žádnému pohybu nevěnujete.

Pokud však uvažujete o zařazení sportovní aktivity do vašeho každodenního režimu, tyto fatální chyby v životosprávě si už nemůžete nikdy dovolit. Možná straším, ale je nutné si uvědomit, že na pohyb potřebujete spoustu kvalitních kalorií a hlavně dalších živin na obnovu, růst a opravu svalů, šlach, kostí. Potřebujete spoustu vitamínů, abyste odolali všem nachlazením, chřipkám a virům. Tím, že běhání zařadíte do svého života byste se měli zajímat i více o své zdraví. Pokud se o něj již zajímáte, pravděpodobně to, že chcete začít běhat, patří k logickému vyústění této fáze a další krok za vaším zdravým životním stylem.

Režim – nemusíte na sebe být extrémně tvrdí, ale ani být pořád v peřince

Pokud chcete využít nějaký připravený běžecký plán, hurá na to. Klidně na něj však zapomeňte a řiďte se v tréninku následujícím způsobem, co se týká vyhraněného času. Sestavte si libovolné kombinace, které dají dohromady počet 7. Zohledňujte pracovní vytíženost, únavu, počasí. Pokud je škaredě, jděte místo běhání posilovat a další den si v klidu odběhejte. Pokud se výjimečně vrátíte pozdě z práce, dejte si úplné volno.

  • 3–4 dny v týdnu běhejte – vaše tělo potřebuje dostat pravidelně běžecky zabrat v dobrém slova smyslu, aby vědělo, že s tím má dlouhodobě počítat a uzpůsobovat se tomu
  • 1–2 dny v týdnu dělejte jiný sport – posilovna, dlouhá procházka, výjezd na kole
  • 1–2 dny si naordinujte úplný klid – ideálně se jen večer na 15 minut protáhněte

Proč začít běhat právě dnes ještě před koncem léta – 5 komentářů

  1. Kamča napsal:

    Dobrý den, začala jsem běhat teprve letos na jaře. Běhám sama. Proto sháním někoho na splečné běhání z Teplic v Čechách. Teď už pouze ale jenom na víkendy. Z práce chodím v 17. hodin domů a to už je potom na běhání tma. o víkendu je to pro mě teď nejlepší. Běhám v lesoparku nebo si zajedu autobusem – vlakem na hory nebo do Středohoří a běhám tam. Je mi 46, běhám tak v průměru 10 km, v terénu, na silnici, po rovince, do kopce i z kopce, takže nic jednotvárného. Kdo by měl zájem, tak ať se ozve. Kamča

  2. Martina napsal:

    Já už začala…v lese, po městě, na tartanu a je to skvělýýýýýý…až se divím, jak mě to těšííííííí…tak běhu zdar!!!

  3. Misak Barva napsal:

    Nuže tedy… ač je téměř konec října, rozhoupal jsem se a zítra začnu na cyklostezce 🙂
    Misak

  4. Penzion Alenka napsal:

    Také jsem začala. V lesích se běhá nejlépe 🙂

  5. margi napsal:

    Já jsem začala teprve nedávno, po zhlédnutí videa dixo.cz/video-hubnete-behanim
    a zde jsou další super informace, mám s toho radost
    diky

Napsat komentář

*