Red Bull 400 – 13. 9. 2014

18. 8. 2014 Závody

Autor: Běháme.cz | Přečteno: 1 977x

Připravte si nohy a roztáhněte plíce. V sobotu 13. září 2014 je rozhodně budete potřebovat, pokud najdete odvahu a přihlásíte se do závodu Red Bull 400.

Nepůjde o nic menšího než o hromadný výběh skokanského můstku K120 v Harrachově. A to od konce dopadu až po rozjezdovou lavici. V Česku se tenhle závod poběží vůbec poprvé a známý můstek na prudkém svahu Čertovy hory je pro premiéru ideální. „Je to obrovská výzva, ve které si každý účastník může sáhnout až na dno svých vlastních sil. Fyzických i psychických,” říká český triatlonista Jan Kubíček, který nad akcí převzal záštitu.

Jestli jste někdy stáli na bubnu skokanského můstku, dokážete si představit, co na běžce čeká. Po startu na dojezdu se svah okamžitě prudce zvedá. Srdeční tep vystřelí k závratným hodnotám, nohy v kopci velmi rychle ztěžknou. A pak? To nejlepší teprve přichází. Poslední úsek z odrazové hrany můstku až k místu, odkud normálně startují skokané. Až tady je cíl, do kterého se musí každý vysápat. Bude to chtít hodně sebezapření, odvahu a také správnou taktiku. Zvláště když startuje padesát běžců najednou. Síly si musíte rozložit a nevyčerpat všechnu energii hned na začátku. I v lehké atletice patří čtyřstovka k nejtěžším disciplínám. Natož v tomto horském provedení.

Poběží se v kategoriích muži, ženy, mužská štafeta, smíšená štafeta a hasičská štafeta. Celkově se může přihlásit pouze 500 závodníků, takže rozhodně s přihláškou nečekejte! Bude to nejtvrdších 400 metrů vašeho života. Ale odměnou bude, že jste to dokázali a překonali sami sebe.

HARMONOGRAM:

  • 9:30 – 10:30  Vydávání startovních čísel
  • 11:00 Kvalifikační kola mužů a hasičů
  • 14:00 Finále šťastných poražených: celá vzdálenost muži
  • 14:15 Finále B: celá vzdálenost muži
  • 14:30 Finále smíšené štafety
  • 14:45 Finále štafety muži
  • 15:00 Finále štafety hasiči
  • 15:15 Finále celá vzdálenost ženy
  • 15:30 Finále celá vzdálenost muži
  • 16:15 Slavnostní předávání cen

Více informací a přihlášku najdete na www.redbull.cz/400

ROZHOVOR – JAK SE PŘIPRAVIT NA RED BULL 400

Ambasador závodu Red Bull 400 Jan Kubíček radí, jak se připravit na výběh skokanského můstku K120, který se koná 13. září 2014 v Harrachově.

Má smysl, abych pomýšlel na tak extrémní závod, jako je Red Bull 400, i když běhám jenom rekreačně?

Záleží na celkové kondici a na tom, jestli se sportu věnuješ dlouhodobě a soustavně, nebo je to jenom chvilková záležitost. Po zvýšení tréninkové dávky se klidně můžeš postavit na start bez obavy, že by to bylo na ARO. Je to závod na čtyři, pro někoho možná na dvanáct minut, a to se dá přežít.

Na co se mám připravit?

Na to, že tě budou pálit svaly od nahromaděné kyseliny mléčné. A taky na to, že to asi nebude tak úplně běh, ale spíš boj se sklonem, nepevným a klouzavým povrchem.

Tak mi pojď poradit, jak to mám zvládnout!

Nejdůležitější je rozvrhnout síly. Je to jako vyběhnout do desátého patra. Pokud to neděláš každý den, tak asi nenasadíš hned od začátku sprint. Začneš pomalu a třeba od pátého patra budeš zrychlovat. Tenhle závod se určitě nevyhraje na dolní rovince, která má 56 metrů. Nepodlehni davové psychóze a když si možná do půlky nebo do čtvrtky vyjdeš, tak budeš v cíli dřív, než kdybys to na začátku napálil.

Taktiku bychom měli. Co trénink?

Nejlépe je simulovat podmínky závodu. Kromě výběhů kopců je efektivní běh do schodů. Ideální je opakovat úseky třeba tak, aby ti to ve výsledném času dalo předpokládaný čas závodu.

Kolikrát týdně mám běhat? A jak moc?

Minimálně dvakrát týdně. Jeden trénink věnovat simulaci závodu. Před motivem řádně rozběhat a dobře se protáhnout. Každý týden si přidáváš, ke konci naopak ubereš. První týden vyběhneš pětkrát, pak sedmkrát a poslední třeba osmkrát a čtvrtej jenom na chuť. I v tréninku jde o to, nepřepálit začátek. Zkraje člověku přijde, že zvládne hodně, ale tělo se nestihne zregenerovat, výkonnost jde spíš dolů a člověk je z toho akorát frustrovaný.

Co mám jíst?

Všeobecně lehká jídla. Spousta lidí zblbne a začne držet různé diety nebo výrazně předělávat stravovací návyky. Nebo dokonce přestanou jíst maso a jiné důležité látky, na které je jejich tělo zvyklé. To většinou vede k tomu, že jim to na výkonnosti nepřidá a naopak je to nemotivuje, protože nemají energii. Pokud se nestravuješ každý den ve fastfoodu, tak bych na stavování nic zásadně neměnil a raději zvýšil výdej energie. Nikde není napsáno, že když si dáš k snídani ovesnou kaši, tak ti to pak hrozně poletí. Myslím, že s odporem snědená ovesná kaše nadělá hůř než s úsměvem snědený párek. (smích)

Teď odlehčeně. Pomůže Red Bull?

Určitě. Je v něm skladba cukrů, kofein, taurin. Před závodem je fajn se trochu rozjet.

Co si mám obout?

Nejvhodnější jsou trailové boty s hrubým vzorkem. Závod se běží na horách, v září, kdy může být krásné babí léto, ale taky pět stupňů a déšť. Pak to může pořádně klouzat. Tak přijdou vhod klasické tretry s hroty nebo kopačky. Ale ne moderní, jako spíš staré, gumové, které jsou ohebnější a přizpůsobí se podmínkám výběhu do prudkého svahu. V pěkném počasí se to ale dá vyběhnout v maratonkách.

Rukavice ano nebo ne?

Záleží, jaký styl běhu chceš zvolit. Myslím, že to jde i bez nich, ale někdo v nich může mít lepší pocit. Každopádně doporučuji nějaké lehké, ideálně cyklistické celoprstové.

Napsat komentář

*