Jak začít běhat

Jak začít běhat
1. 3. 2008 Začátečníci

Autor: fv-admin | Přečteno: 177 998x

V úplně prvním článku na webu behame.cz budu psát o tom, jak i úplný začátečník a „nesportovec“ může začít běhat. Pokud jste nikdy nesportovali nebo jen velmi málo a chtěli byste to napravit, pak je pro vás běh správnou volbou. Samozřejmě záleží na vašem věku, celkové kondici a také na váze. Pokud máte nějaká kila navíc, tak byste to ze začátku neměli přehánět. Při větší tělesné hmotnosti se mohou při intenzivnějším pohybu poškozovat klouby a celkově byste se nemuseli cítit zrovna dobře. Proto se ze začátku doporučuje např. rychlá chůze, která je opravdu důležitá, nebo alternativní druhy pohybu. Především se jedná o cyklistiku, plavání či příjemné chvíle ve fitku s přáteli: posilování s vlastní vahou nebo trochu spinningu vám rozhodně neuškodí.

Pokud vás problémy s nadváhou netrápí a máte chuť si vyběhnout – neváhejte.

Proč začít vůbec běhat?

  • zlepšíte svou celkovou fyzickou i psychickou kondici
  • běhání je skvělý nástroj na hubnutí
  • budou se Vám lépe překonávat stresové situace
  • posílíte srdce a imunitu
  • zlepšení spánku
  • budete se cítit skvěle

Negativní stránky téměř neexitují (při vhodných dispozicích a dobrém zdravotním stavu) a jestli ano, tak jsou zanedbatelné oproti přínosu pro váš organismus a celkovou pohodu.

Na začátek je velmi důležitý výběr obuvi. O běžeckých botách zde můžete naleznout rubriku, která se přímo na ně specializuje a v budoucnu budou přibývat i specializované články zabývající se výběrem obuvi a především testováním kontkrétních značek a modelů bot.

Pokud jste si vybrali kvalitní běžecké boty, nic Vám nebrání „vrhnout se“ na svůj první běh. Pokud máte tu možnost, doporučuji ze začátku běhat spíš na lesních cestách, ale jestli tuto možnost nemáte, můžete rovnou na asfalt. Ani ne z důvodu, že na povrchu lesních cest trochu šetříte klouby (poněkud se povrchy, po kterých se běží, přeceňují), ale hlavně z toho důvodu, že vám to pomůže hned ze začátku najít v běžecké rutině další rozměr. Být v přírodě a prohánět se po lesních cestách je mnohem lepší pocit, než když vyběhnete na pár koleček kolem betonového sídliště.

Připravte se na skutečnost, že první běh nemusí být ideální. Naprostá hloupost je myslet si, že uběhnete poprvé desítky kilometrů za světový čas. Na počet kilometrů se nedívejte, důležitá je doba, po jakou danou pohybovou činnost vykonáváte. Nikdy si běh nezamilujete, pokud vyrazíte jak smyslů zbavení a po 2 minutách se celí udýchaní svalíte do trávy. Musíte běžet pomalu a minimálně 30 min (i s rychlou chůzí), doporučuji však aspoň 45 minut. Postupně se budete zlepšovat a vaše běžecké schopnosti se vylepší.

První „pre-běžecký“ plán:

Dejme tomu, že jdeme poprvé běhat a jako cíl si vytyčíme 30 minut běhu střídaný s rychlou chůzí. Nejlépe 4 krát týdně opakujeme tento postup a časem na sobě pozorujeme větší či menší zlepšení. Po této iniciační fázi poté zvyšujeme naběhaný objem a intenzitu tréninků podle našich individuálních dispozic a cílů.

Těch 30 minut se může zdát trochu moc, ale 5 min před začátkem se jen mírně protáhněte, rozehřejte nebo začněte rychlou chůzí. Nedělejte žádný složitý strečink, ale pomalým protažením byste měli tělo připravit na to, že se v dalších minutách bude běžet. Dalších 5 minut pokračujte rychlou chůzí nebo velmi pomalým během. Pravidlo číslo jedna: Snažte se dýchat nosem. Využijete tak větší kapacitu plic a lépe naložíte s energií, nehledě na to, že se tím připravujete na podzimní a zimní období, ve kterém se při dychání nosem v mnoha ohledech úspěšně ubráníte nachlazení. Pokud to „neudýcháte“, nevadí (sice byste měli, pokud ne, běžíte nad vaše aktuální možnosti). Zvolněte a znovu přejděte do chůze. Opakujte celých 30 minut a nakonci nezapomeňte zvolnit a vyloženě zbytek trasy vyklusat nebo opět přejít do rychlé „zvolňovací“ chůze.

Závěr: Rady v tomto článku by vám měly pomoct do začátků běhání. Buďte trpělivý, udělejte si čas a pravidelně běhejte (popř. střídejte běh s chůzí). Postupem času budete sledovat, jak se zlepšujete.

Hodně stěstí.

Sdílet článek na facebooku

Hodnotit článek

(91 hlasů, průměr: 4,42 z 5)
Loading...Loading...

Jak začít běhat – 45 komentářů

  1. Spartakus napsal:

    Ahoj lidi,

    chtěl bych Vás poprosit o radu. Během posledních dvou let jsem pravidelně chodil na tréninky juda a chodil do posilovny (z posilovny spíše statická síla – série mrtvý tah cca 175 kg…). Ale kvůli státnicím a psaní diplomky – zevlování jsem přibral. Při 194 cm mám 120 kg. Vím že to je poměrně dost, ale rád bych něco shodil běháním. Chůze mě absolutně nebaví, s během to je úplně jinak. Nemám problém uběhnout 6 km s několika krátkými přestávkami kdy chodím (hlídám si tepovku v okolí 140-160 tep/min). Myslíte, že bych měl stejně volit jiný sport kvůli kloubům nebo je reálné, že moje kostra je „dimenzována“ i na tuto vyšší váhu? :))

  2. Magda napsal:

    Dobrý den, chtěla bych začít aktivně běhat (vylepšení fyzičky, celkově kondice a také hubnutí), ale nevím, jestli jsou dělané nějaké výjimky pro nezletilé do 15ti let… Jsem mírný astmatik a mám skoro pořád rýmu-špatně se mi dýchá nosem, jsou na to nějaké tipy, nebo fígle? Děkuji

  3. Terezka napsal:

    Ahoj Všichni,

    začínám dneska běhat. Nechtěl by se někdo připojit? Mám na mysli navzájem se podporovat a sdílet svoje úspěchy a neúspěchy. Kdybyste někdo chtěla tak napište na tento mail ema.kite321@gmail.com

    Užijte si běhaní T.

  4. Katka napsal:

    Ahoj Verčo, já vyběhla před týdnem, hrozně jsem se toho bála, že to nedám, vydržela jsem 20 minut a byla s dechem koncích. Pak jsem si přečetla zde pár článků a začala jsem jinak. Dnes mám za sebou 5 výběhů a poslední 6km a je mi fajn. Běhám sama, poslouchám motivačně hudbu ve sluchátkách a hlídám si dech a správnou techniku. Neříkám, že druhý den jsem OK, cítím nohy, ale dá se to přežít. Pokud ti bylo špatně, tak jsi možná měla plný žaludek – mělo by se jíst nejméně 2 hod před výběhem a určitě i něco lehčího. Hlavně bys neměla hned lámat rekordy, běh střídej s vydýcháním při chůzi, já si postupně prodlužuju vzdálenosti běhu a zkracuju vydýchání. Běhám 3x týdně a neřeším čas, ale tempo a vzdálenost. Hlavně to nevzdávej – přijdeš tomu na chuť uvidíš
    Držím palce

  5. Jak jsem začal běhat | Zápisník KP napsal:

    […] Čekal jsem lapání po dechu a brzkou únavu. Nic z toho se ale nedostavilo. Držel jsem se rad zkušených a nesnažil se hned urvat rekord. Naordinoval jsem si 30 minut běhu indiánským stylem, tedy běh […]

Napsat komentář

Kontrolní text
*