Některé problémy současného stravování

Některé problémy současného stravování
5. 2. 2014 Zdraví a výživa

Autor: Jaromír D. | Přečteno: 12 035x

Jsme pyšní na naši kuchyni, na kuchyni českou. Uvědomujeme si však, jak moc se jí v současné době vzdalujeme? V tomto článku se rozepíšu o jistých tendencích a chybách ve stravování. Mnoho lidí nemůže zhubnout (nepřekvapí, že obézních lidí celosvětově neustále přibývá) a myslí si, že přebytečná kila shodí pouze sportem při zachování svých dosavadních zvyklostí. Bohužel, ani sport sám nic s hubnutím nezmůže, pokud problematiku stravování budeme zcela ignorovat. Ohranými tématy jako je stravování ve fastfoodech, nepravidelnost a spěch u jídla, se nebudu zaobírat (beru za samozřejmost), spíš se podívám na ty na první pohled méně patrné aspekty.

Možná se budu opakovat, ale problémem přibývání na váze je ve většině případů vždy větší příjem energie v potravě, než člověk dokáže v průběhu celého dne zužitkovat. Proč tedy lidé stále více jí? Je známo, že je například přejídání „velmi účinné“ proti stresovým situacím. Člověk se snaží nějakým způsobem řešit své problémy a dopomáhá si jídlem, energií, aby mozek fungoval na plné obrátky. Jenže, pochopitelně, k vyřešení problémů nedojde a naopak vznikne další. Tedy, co s takovým přebytkem energie dělat, který se při celodenním sezení člověku nepodaří ani ze třetiny spálit? Samozřejmě se vše uloží a negativně projeví na hmotnosti.

Polévka a druhý chod – tradiční česká kuchyně?

Oběd, podle mého názoru nejdůležitější jídlo dne, však nemusí znamenat „nacpat se“ k prasknutí. Špatně si mnozí interpretují například funkci polévek. Setkat se můžete s absurdními důvody, proč je jíst. Teze některých, že se jedí proto, aby se žaludek „roztáhl“ a vlezlo se do něj více druhého chodu, nebo že „nastartují“ chuťové buňky, jsou naprosté a nelogické hlouposti. V minulosti, v přeneseném významu pomalu už v době kamenné, měly polévky úplně jinou funkci. Nejen, že byly velmi zdravé (většinou s velkým množstvím zeleniny, např. zelňačky, nebo kvalitní vývary s domácími nudlemi), ale zastávaly roli ryze pragmatickou a ekonomickou. Člověk se zasytil a spokojil se tudíž i se skromnějším druhým chodem, kterého v početnější rodině rozhodně nebylo mnoho (např. maso). A právě díky polévkám se šetřilo. Dnes, když mají mnozí skoro každý den velmi kalorické druhé jídlo a ještě k tomu polévku (dejme tomu vývar s vaječnými nudlemi), přijímá kvůli tomu velký nadbytek kalorií. Takže pokud máte druhý chod velmi výživově hodnotný, nemusíte si dělat polévku. Udělejte si jí např. na večeři nebo další den naopak více, ale berte ji jako hlavní jídlo – což vskutku opravdu může být. Další tragédií jsou všelijaké polévky „z pytlíku“, tedy instantní polévky, mnohé z nich lákají na to, že jsou plné čerstvé zeleniny, jsou jako pravé, apod. Než si udělat na oběd něco takového, pokud tedy nemáte čas připravit si polévku svou z kvalitních surovin (zeleniny), raději ji opravdu vynechejte, protože vám nic takový produkt nedá. Spíš hodně sebere. Tyto rádoby polévky jsou jen přesolenou a „přecéčkovanou“ vodou, kolem toho nemusí být dlouhá diskuse. To samé platí s veškerými hotovými jídly do mikrovlnky, omáčkami, konzervami, …

Přílohy

Přílohy – kapitola sama pro sebe. Proč si mnozí dělají jako přílohu těstoviny a za hlavní chod považují maso? Těstoviny mají přece být tím hlavním chodem, nikdy zaráz. Je to opět špatná interpretace italské kuchyně některými strávníky, že když se jedná o těstoviny, musí být automaticky přílohou jako něco podřadnějšího. Těstoviny všech druhů jsou však velmi kalorické a nastává podobný případ, jako v případě polévek. Dostáváte tím do sebe dvojnásobnou porci obědu. Mezi výborné přílohy patří rýže, brambory, ovšem pouze v rozumném množství. Pokud máte hodně masa, sýru, tedy oběd založen na bílkovinách, sacharidových příloh si uberte – místo nich si udělejte zeleninovou přílohu nebo salát. Naopak pokud máte málo masa, přílohy si klidně uvařte více. Hranolky, krokety? Zapomeňte na ně, pokud chcete zhubnout. Opět vašemu tělu nic nedají a vzít si uvařené brambory nebo lehkou bramborovou kaši je mnohem lepší.

Problém „malých porcí“

Různí dietologové s oblibou radí, že se má jíst vícekrát denně v menších porcích, ideálně 6x – 7x denně. Co je však pro jednoho člověka malá porce, pro druhého je oběd – velmi špatně se to některým odhaduje, takže v sedmi porcích denně jsou schopni přijmout tolik kalorií, co „před hubnutím“ nebo dokonce ještě víc, a diví se, že nemohou zhubnout. Proto existuje pro člověka, který chce zhubnout a myslí to opravdu vážně, lepší pravidlo. Ujistěte se, že si vezmete 3x denně (tedy snídaně např. 7:00 hodin, oběd 13:00 hodin, večeře 18:00 hodin) kvalitní jídlo se správným a vyváženým poměrem cukrů, tuků a bílkovin. Zkuste myslet na již zmíněné doporučení v tomto článku, ze snídaně i s dalších jídel vyřaďte bílé pečivo a vše sladké. Množství přizpůsobte tomu, aby bylo přibližně stejné, co obyčejně jíte, abyste neměli hlad.  A co svačinky? Ty samozřejmě v případě potřeby také, ale nezařazujte do nich jakékoliv pečivo, sladké sušenky nebo něco podobného. Místo toho jezte striktně pouze zeleninu. Před sportem samozřejmě neuškodí si vzít i lehčí ovoce, například banán. Na vše ostatní zapomeňte a sami uvidíte, za jak dlouho se výsledek dostaví.

Některé problémy současného stravování – 3 komentáře

  1. Romanomlok napsal:

    Já papám všechno co dřív, jen v menších porcích, ale hlavně je potřeba zařadit a zvyknout si na nějakej pravidelnej pohyb, nejlíp běh nebo chůzi. Potom nevidím důvod vynechávat ani smrtelně jedovaté bílé pečivo 😉

  2. Roman napsal:

    Ahoj všem. Je pravda že jsme se, nechtěně, naučili jíst hnusy. Vzorek z jednoho řetězce rychlého občerstvení ani toulavá kočka nechtěla. ( osobně jsem ozkoušel )Ve Francii jsem zjistil, proč jsou tam všichni tak štíhlý.
    A) nejí míň než my, ale vše z kvalitních surovin.
    B) přílohy a zeleninové saláty jedí před jídlem a ne jak je u nás zvykem po jídle.
    Když si dáte před svíčkovou zel. salát určitě pak nedáte 5 knedlíků.
    C) někdy méně je vlastně více platí i u jídla
    Mějte se fajn

  3. Mlok napsal:

    Souhlasim, desi me jak neteri lide jedi. Ja treba osobne dle kalorickych tabulek mam vuci svemu pohybu (beh, chuze, plavani) podvyzivu 🙂 ale me to vyhovuje, casto obedvam zeleninovy salat s celozrnnym pecivem.

    Mam zase jine „chybne“ navyky, nikdy nesnidam, nekdy ani nevecerim nebo jen trochu syra. Vazim 72kg merim 175 a citim se fajn.

    Je pravda ze nejim ceskou kuchyni, jim prevazne orientalni (indicka, zidovska) a italskou popr. spanelskou a mexickou. A je to super

Napsat komentář

*