Zábava versus povinnost

Zábava versus povinnost
30. 11. 2009 Začátečníci

Autor: Pavla | Přečteno: 15 137x

Běh je sport návykový, sport silně návykový, časově nenáročný a vyvozuje takové krásné pocity, které jsou „neběžcům“ nebo nesportovcům zcela neznámé. Mnoho lidí jej nikdy nezkusí a myslím, že dělají chybu. Odmysleme si teď běh jako nástroj k úspěšnému hubnutí nebo jen „pouhému“ trávení volného času. Je v tom něco víc.

Běh či jiná podobná fyzická aktivita, která je založena na aerobní bázi, skvěle odbourává stres. A stres je zlovyk, kterému se musíme bránit. Nemůžete se hrnout do běhání jen kvůli hubnutí. Pokud totiž brzo neuvidíte výsledky, dostáváte se do další stresové situace – „proč nehubnu, když běhám“. Hodně lidí si ani neuvědomí, že přibrali 15 kg nadváhy v průběhu 15 let a myslí si, že když měsíc začnou podobnou fyzickou aktivitu provozovat, zhubnou přinejmenším polovinu. Značná část začátečníků tedy skončí dříve, než se jejich snažení stačí projevit. Škoda, ale kdo za to může? Stres. Obava z neúspěchu, i když z různého obviňování sama sebe ničemu nepomůže. Začněte běhat, mějte z toho radost a užívejte si vyplavujících se endorfinů. Stojí to za to.

A ještě k tomu nám zima klepe na dveře. Účelem dnešního článku však není popisovat všechny potřebné doporučení, které je třeba dodržovat v těchto dnech. Shrnu však ty nejdůležitější:

  • Dýchejte nosem.
  • Pokud začínáte, běhejte velmi pomalu, stačí o něco rychleji než rychlou chůzí. U rekreačního běhání je nejdůležitější držet se v aerobní vytrvalosti a mít z běhu radost.
  • Oblékejte se podle aktuálního počasí ve více vrstvách, nejlépe z funkčních materiálů. Nebo alespoň první svršek na těle by měl být.
  • Pokud bude mráz, nasaďte si klidně kuklu nebo dýchejte přes šálu, abyste trochu ohřáli studený vduch, který budete dýchat.
  • Pokud budete běhat za tmy, NOSTE REFLEXNÍ PRVKY NA OBLEČENÍ. Zvláště pokud posloucháte při běhu hudbu, projíždějící auto téměř vůbec nemůžete slyšet.
  • Jestli rádi běháte v lese, pozor na klacíky a nerovnosti na cestě.

Jak to vidí Pavla?

Musím se vám pochlubit. Dnes jsem uběhla svů rekord! Celkem 10,6 km! No, není to paráda? Mám ohromnou radost! Časově netuším, zapomněla jsem se podívat na hodinky, než jsem vyběhla a sporttestery nepoužívám. Jedinou mojí technickou vymožeností, bez níž nedám ránu, je MP3 přehrávač. Je to skvělá věcička, mohu vřele doporučit, i když jako všechno má svoje rizika a nevýhody. Asi největším úskalím je, že člověk neslyší, když se zezadu blíží auto. Nebo slyší, ale až na poslední chvíli. A poslouchejte hudbu potichu! Pro mě ale pořád vedou ty přednosti: motivace a nabuzení k výkonu, lepší nálada. To je jako když člověk myje nádobí. S hudbou mu to jde všechno pěkně od ruky, uteče to rychle, procvičí si u toho hlasivky (v této fázi můj manžel odchází) a nacvičí nové taneční kroky (člověk se prostě neubrání těm chytlavým tónům). Bez hudby je to POVINNOST. Takhle vnímám i běh – s hudbou je to ZÁBAVA, bez hudby POVINNOST. Zajímalo by mě, jak to máte vy? Běháte raději s hudbou či bez?

A co sporttestery? Využíváte? Když člověk běhá, jen aby zapomněl, je to opravdu nutná věc? Uvažovala jsem, že bych si ho pořídila kvůli tomu, abych věděla svojí tepovou frekvenci, uběhnutý čas, naběhané kilometry. A dospěla jsem k závěru, že čas si můžu změřit na hodinkách, kilometry na internetu (či na kole) a tepovou frekvenci? Ta mi zavání tak trochu bazální teplotou. Tu jsem měřila poctivě 11 měsíců, moje nálada se pohybovala přesně dle výšky teploty. Nízké teploty před ovulací – blbá nálada, vysoké teploty po ovulaci – skvělá nálada. Hledala jsem souvislosti a vzorce, podle kterého poznám, že se vajíčko zahnizďuje a já budu konečně těhotná. Nejoblíbenější literaturou před spaním byl můj menstruační kalendář, kam se teploty zanášejí. Vypilovala jsem ho k dokonalosti. Moje tělo dle zanesených teplot fungovalo ukázkově, leč bez výsledku. Než doktor pronesl tu objevnou myšlenku: lepší je někdy nevědět a doporučil mi přestat s měřením (už toho prý vím dost o svém těle a víc udělat prostě nemůžu) a pitváním sebe samé. Prý to chce nějakou změnu. OK. Co bych pro dítě neudělala – najdu si novou práci, alespoň přijdu na jiné myšlenky. Bohužel ani s novou prací, novým účesem a šatníkem jsem „na to“ nepřestala myslet. Podařilo se mi to až s mojí novou láskou – běháním.

Ale abych se vrátila k tepové frekvenci. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že jak se znám, měření bych dovedla k dokonalosti a trápila se výsledky. Takhle nevím a jsem šťastná, že jsem překonala samu sebe a šla běhat… Že jsem uběhla o dalších pár kilometrů dál.

Sdílet článek na facebooku

Hodnotit článek

(18 hlasů, průměr: 4,83 z 5)
Loading...

Zábava versus povinnost – 3 komentáře

  1. John3s napsal:

    :O 12tinásobné??? To je teda něco, bohužel v tom ti moc neporadím.

  2. LoOock Everlast napsal:

    Prosim vas je vhodne behani i na karvinsku kde je 12tinasobne prekrocen limit prachu v ovzdusi atd… nebude to mit nejake nevhodne ucinky na zdraví ?? predem dik za odpoved…

  3. amater napsal:

    Domívám se, že pro tebe nemá sporttester smysl…………užívej si krásy běhu bez jakéhokoliv měření, sledování a tak. Ještě bych chtěl okomentovat rady pro běh výše uvedené:
    – většině běžců studený vzduch při běhu nevadí, takže pokud nemá někdo zdravotní obtíže, tak bych dýchání přes kuklu (šálu) nedoporučoval
    – běhat ve tmě po silnici se sluchátkami na uších je hazard se životem a reflexní oblečení nic neřeší

    Přeji všem lehké nohy do nového roku:-)

Napsat komentář

*