Rozbíháme seriál o běhání a zdravém životním stylu

Rozbíháme seriál o běhání a zdravém životním stylu
7. 9. 2009 Začátečníci

Autor: Jaromír D. | Přečteno: 17 100x

Tímto seriálem probouzíme server Běháme.cz z delší neaktivity, budeme se snažit ulehčit začínajícím běžcům začátky a pokročilým běžcům dodávat potřebnou motivaci. Nebude to však ani z 1% naše práce, vše bude záležet na Vás.

Léto pomalu končí, většinou od začátku září teploty vzduchu již značně klesají a den se pomalu ale jistě zkracuje… Možná si říkáte, proč začít s běháním nebo jinou sportovní aktivitou právě v tomto období, když krásné slunné léto skoro skončilo a bude nás čekat v přístích měsících jen krutá zima. Je totiž naprosto ideální doba. A vy máte jedinečnou příležitost osvojit si svou novou činnost ve svém režimu dne – sport. Pokud nejste na fyzickou aktivitu zvyklí a nesportujete, určitě přemýšlíte proč. Možná se trochu „strašíte“ větami jako:“Proč vlastně opomíjím tuto opravdu důležitou činnost v životě člověka? Neměl/a bych se líp, kdybych třeba trochu zhubl/a?“ A většina lidí si taky ráda odpoví: „Nemám čas, musím chodit do práce. Musím se starat 24 hodin denně o rodinu a na sebe nemůžu mít čas.“ atd.

Ale také každý ví, že naše zdraví patří k nejdůležitějším faktorům života. Pravidelná fyzická aktivita nejenže pomáhá s hubnutím, ale je to také skvělý pomocník proti stresu. Kompletní okysličení buněk, hlavně mozkových, je velmi přínosné pro náš psychický i fyzický stav. Pohyb je také prevencí proti civilizačním chorobám.

Jenže ne každý může tak lehce běhat. Doporučuji přečíst tento článek. Pokud trpíte velkou nadváhou nebo nějakým onemocněním pohybového ústrojí, od svého lékaře máte jistě určen vhodný fyzický pohyb ušitý na míru. Pokud máte jen mírnou nadváhu, měli byste také navštívit lékaře a vše s ním prokonzultovat. Ten rozhodne, zda je běh správnou variantou nebo jestli by nebyla lepší cyklistika, případně plavání, hlavně ze začátku. Případně kombinace těchto sportů prokládaná dlouhými procházkami.

Je nutno si uvědomit, že změna životního stylu je dlouhodobý proces a skládá se z mnoha dílčích kroků.

  • Uvědomte si, jak dlouho jste nevykonávali žádnou fyzickou aktivitu (nebo jen zcela minimálně). Svaly, šlachy, úpony a kosti nejsou připraveny na tak těžkou tělesnou zátěž. Mnoho z nich je zkrácených a ztuhlých, tím, že po takové době hned vyběhnete nebo si vyjdete na kole na pětihodinovou vyjžďku, si můžete vážně ublížit!
  • Popřemýšlejte, čeho tím chcete dosáhnout – někoho láká štíhlá linie, někdo se chce jen trochu uvolnit a protáhnout, další chce zvládat lépe stresové situace a jiný má touhu být hodně dobrý a vyhrávat závody – vše záleží na motivaci.
  • Vyhraďte si dobu na sportování – 3x týdně po půl hodině, to je ideální stav. 1,5 h za týden. Týden má 168 hodin, tj. necelé jedno procento!
  • Zásady správné výživy probereme v dalších dílech, snažte se však stravovat zdravě, rozumně a podle zásad zdravé výživy
  • Snažte se udržet v nějakém režimu

Snažte se také zvolnit, trochu zpomalit. Pokud se i kvůli sportování budete stresovat, bude to špatné.

Pokud s během teprve začínáte, dejte vašemu tělu čas si zvyknout na tuto specifickou fyzickou zátěž. Pokud chcete začít současně s tímto seriálem, bude to výborné.

Doporučuji plán na tento týden:

3x v týdnu začněte rychlou chůzí o délce 30 minut. Běžte se projít třeba s pejskem nebo s rodinou či přáteli. Vemte si nějakou kvalitní sportovní obuv a oblečení takové, abyste se cítili příjemně.

V dalších dílech se postupně dostaneme ke kompletní problematice běhání (výběr obuvi, strečink, oblečení, …)

Rozbíháme seriál o běhání a zdravém životním stylu – 4 komentáře

  1. Mirka napsal:

    Skvělé stránky!I díky nim jsem se konečně odhodlala začít s běháním. Jediný nedostatek je, že všechny moje kamarádky jsou lenošky a tak musím chodit sama i když“ve dvou se to lépe táhne“. Děkuji adminům a přeji nám běžcům hodně dalších zajímavých článků ke čtení.

  2. lucie napsal:

    ty jo, diky za tyhle stranky.mam dost pohybu v praci a snazim se alespon 2x tydne chodit plavat, o behani premyslim uz tydny,ne-li mesice a o vikendu sem to porpve zkusila,koupila sem si boty…a vyběhla si..strecink sem nepodcenila,snazim se kazdy den rano protahnout podle knihy joga v dennim zivote:-)
    No,chci rict hlavne to,ze sem rada ze sem nasla tyhle stranky a nejsem na behani sama. trebas dobra rada pro me je,ze se mam oblekat jako kdyby bylo o 10 stupnu vice.
    diky!!

  3. Petr napsal:

    pěkný článek a už se těšim na další. Já začal před 2 měsíci a chytlo mě to a nechci přestat, ale už teď řeším co v zimě?

  4. Simča napsal:

    Tak to už se moc těším, hlavně na strečink a oblečení, no vlastně na všechno. Sice už nejsem úplný začátečník, přesto by se mi podrobné rady na oblečení (blíží se zima) a jak se správně protáhnout hodily. O protahování je sice na netu dost rad, ale hodně protichůdné, tak jsem zvědavá, co na to téma napíšete vy..:-)

Napsat komentář

*