Babí léto vybízí k běhu i k odpočinku

Babí léto vybízí k běhu i k odpočinku
14. 9. 2013 Běžecký trénink

Autor: Běháme.cz | Přečteno: 4 960x

Jako každý jiný rok nás za chvíli pravděpodobně čeká babí léto a samozřejmě začátek podzimu, což bude snad přívětivější období pro běhání než jako tomu je v těchto deštivých dnech. Podzimní období, pokud se počasí umoudří, bývá právě ideální pro trénink hned z několika důvodů: končí hlavní závodní sezóna, teplota vzduchu ještě neklesá do nějakých extrémně nízkých hodnot (naopak jsou teploty pro sport téměř ideální) a máme před sebou poměrně dlouhou zimní tréninkovou přípravu.

Pro někoho je podzim „nejškaredějším“ obdobím v roce. Proč na něj však nahlížet takto pesimisticky? Udělejte si z něj výhodu a běhejte v parcích po čerstvě opadaných listech, v lesích (bude možná nutné kličkovat mezi houbaři) a vlastně všude tam, kde jste celý rok rádi běhali – tato místa uvidíte ve zcela nových perspektivách.

Možná to pro vás letos byla náročná až vyčerpávající závodní sezóna a cítíte se unavení – to k podzimu bohužel také někdy patří. Pokud se necítíte na stoprocentní plnění vašeho současného plánu, jednoznačně navrhuji následující. Nechte odpočinout svému tělu, dostatečně zregenerujte a načerpejte sílu právě z tohoto období tím, že na to půjdete chytře. Pokud nemáte letos již žádné závodní ambice, začněte již s podzimní / zimní přípravou klidně hned. Jak na to rozumně jít? Uberte intervalových a rychlostních tréninků a zlehka přidávejte kilometráž, tělo si bude postupně zvykat na delší kilometráž a v zimních měsících o nižší intenzitě ještě trochu kilometrů přidáte. Taktéž se nebojte i mírně experimentovat: zkuste fartlek, zařaďte více běhů do kopce, měňte trasy. Omezte krátké regenerační klusy a zvolte delší, ze začátku pomalé, ke konci stupňované běhy.

Pokud máte za sebou náročnou sezónu, možná i přetrénování nebo dokonce zranění, nebojte si od běhu „odpočinout“. Klidně na celý týden nebo oželte pár tréninků v týdnu a zkuste jinou sportovní aktivitu, např. posilovnu. Nezapomínejte na to, že vedle běhání byste se měli věnovat automaticky i kompenzačním cvičením, zejména strečinku, posilováním s vlastní vahou (kliky, shyby, cviky na břicho) a podobně. Místo dlouhého běhu (1,5 h) zvolte vyjížďku na kole (3 h), pokud bude přát ještě nějaký týden počasí, a budujte obecnou vytrvalost, kterou rovněž potřebujete. Nebo si skočte zaplavat nebo, jak už jsem zmínil, více cvičte.

Opravdu není kam spěchat, za chvilku bude podzim a nemá význam nekompromisně lpět na co nejintenzivnějších trénincích – závodní sezóna je pryč, to je prostě fakt. Co je však více zásadní – máte výbornou příležitost se právě přes pozvolnou kvalitní změnu tréninku a regeneraci připravit na trénink zimní, a další rok posunout svou výkonnost na vyšší stupínek.

Napsat komentář

*