Ranní běh

Ranní běh
15. 3. 2018 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 62 713x

Běh po ránu rozhodně může být skvělým startem do nového dne. Existuje spousta výhod a předností ranního běhání oproti dopolednímu nebo odpolednímu běhání. Ale jako ve všem, ne každému běhat brzo ráno vyhovuje. Zatímco pro jednu skupinu běžců je ranní běh naprosto perfektní, ta druhá skupina by s tím velmi zápasila – takže je to velmi individuální.

Musíte si nejprve vyzkoušet, zda vám ranní běhání bude sedět

Pokud jdete do běhu po ránu poprvé, určitě se vyplatí jít dřív spát. Chcete totiž v ideálním případě vstát z postele tou správnou nohou a plní energie, rozhodně nechcete běžet ještě malátní po prohýřené noci :-).

Snad nemusíme moc připomínat, abyste to na noc ani s jídlem nepřeháněli – zaprvé přejídání není zdravé a navíc by vám mohlo být při ranním běhání rovnou špatně. Doporučujeme ani ráno nejíst a běžet na lačno, ale jen vypít sklenici vody třeba se šťávou z citronu. Každopádně pokud se potom budete cítit lépe, klidně snězte něco malého a dobrře stravitelného, např. půlku banánu. Nebo s sebou vezměte müsli tyčinku pro případné doplnění energie.

Pozor – klíčové je, jak dlouho plánujete běžet, a také podle toho se rozhodnout, zda budete ráno jíst nebo ne. Nejlepší je trénovat na lačno do cca 45 minut. Pokud plánujete běžet hodinu a déle, pak je mnohem lepší se nasnídat, chvilku si odpočinout a pak až vyběhnout. Pro ranní běhání však doporučujeme spíše kratší a méně intenzivní tréninky.

ranní běhání, při východu slunce

Nezapomeňte na rozehřátí svalů, zvlášť po ránu ještě nejsou svaly, šlachy, klouby úplně pro běh připraveny. Nedělejte ani žádný strečink, po ránu také není vhodný. Důležité je začít vždy pozvolna chůzí a začátek trénink běžet jen velmi pomalým tempem – rozhodně nezačínat ostrým intervalovým během. Ideální je běhat 30–40 minut, ale můžete i déle podle svých časových možností.

Ranní běh skýtá několik výhod:

  • ranní běh vám dodá energii a náladu do celého dne
  • mimo jiné se hodí pro pracovně vytížené lidi, kteří by odpolední běh špatně stíhali
  • ráno je všude ticho a klid – nikdo vás nebude rušit
  • nemusíte celý den myslet na to, jestli stihnete odtrénovat odpoledne nebo ne
  • můžete skloubit např. cestu do práce s běháním tím, že do práce prostě poběžíte

Nevýhody ranního běhání:

  • je nutné brzo vstávat – a to nejen kvůli času pro běhání, ale i počítat s převlékáním, se sprchou apod. – a zároveň je potřeba hlídat si čas, zda např. stíhám / nestíhám být včas v práci
  • pokud do práce běháte a nemáte možnost se vysprchovat a převléci do suchého, je to problém
  • běhat lze méně intenzivní tréninky

Každopádně pokud se vám ranní běhání zalíbí a jeslti odpoledne nestíháte, můžete si tuto aktivitu skvěle vynahradit ráno při svitu vycházejícího slunce, samozřejmě jestli si trochu přivstanete. Ne každému ranní běh vyhovuje, jsou však běžci, kteří běhají pouze ráno – při zachování skvělé kondice a se srovnatelnými výkony jako mají „odpolední běžci“.

Článek byl poprvé publikován 4. 3. 2008

Sdílet článek na facebooku

Hodnotit článek

(27 hlasů, průměr: 4,48 z 5)
Loading...

Ranní běh – 16 komentářů

  1. ota napsal:

    Po běhu na lačno se cítím perfektně. Měl jsem 106 kg, věk: 41 let. Změnil jsem jídelníček a začal jezdit na kole. Za 6 týdnů jsem zhubl na 94-96 kg. Už můžu běhat. Ráno na lačno. Mám za sebou 3 běhy na lačno, stále to stejné: 10 km po asfaltu v rovinatém terénu s jedním kopečkem za 77, 70, 69 minut. https://runkeeper.com/user/otakar/route

  2. Šárka napsal:

    Ahoj,tak začala sem běhat před 2měsíci,a už sem přihlášená na pul maraton tedy štafetu“))) a canincross na rok 2016 takže velkou výdž všem a krásné zážitky,nádhernej pocit schozené kg a následný nákup ve sportu :)))

  3. Mira napsal:

    Na každého se vykašlat ať si každý říká co chce zítra ráno jdem běhat nám to takhle vyhovuje tak to tak děláme a hlavně děláme to pro sebe a ne pro ostatní.
    Jak uz psal Radim mi jdem běhat jinej kouká na tv.

  4. Radim napsal:

    Běhat ráno je to nej, co pro sebe může člověk udělat. Názor, že to je pro magory je zcestný a pochybnosti rozptýlíte už po několika dnech, když budete potkávat další běžce a uvědomíte si, že žádný magor nejste. Osobně jsem běhával 30 minut, ale později jsem to prodloužil na 45 min. Za tu dobu jsem uběhl 10,4km. Projevilo se to i v tělesné váze. Za 3 měsíce jsem šel dolů o 18kg. Pa se úbytek zastavil, ale i tak už to bylo dost. Mínus v tomto případě je, že vám bude všechno oblečení velké, takže se musí investovat do nového. Ale stojí to zato.

  5. Mira napsal:

    Ahoj všem ranní běh velmi doporučuju je to krásné nastartování do celého dne ,začly jsme běhat se ženou asi před dvěma měsí každý druhý den pokud to jde a okolo šeste rano vybíháme , přijde nám že pak celej den je človek takovej svěžejší a veselejši a má víc energie a hlavně si na to tělo zvikne a pokud nemužeme chybí to a hlavně pokud možno ve dvou nebo více jak se říká ve dvou se to lépe táhne
    A nějaké výmluvy to nejde ,nemůžu , tak jsem to taky říkal ale pokud to dovolí zdravotní stav tak jde vše
    Tak že jenom vydržet i kdyby jenom kousek ale děláte něco pro sebe a stále se to bude zlepšovat až se budete divit jak postupně přidáváte vzdálenost

  6. Patrik napsal:

    Já jsem ranní běhání už párkrát vyzkoušel a je to super, jelikož to mohu potom skloubit s mojí další oblíbenou činností – sprchou :D. Ovšem v poslední době se mi opravdu špatně vstává, nevím zda je to počasím, nebo tělo sabotuje, ale už nejsem schopný se vykopat ven, vždy si udělám doma takovou svou malou rozcvičku na 10 minut. Ale vyběhnout už ani náhodou. A přitom vzpomínka, když jsem čučel na srnku asi z 3 metrů o půl 6 ráno je nezapomenutelná. 😀 Holka taky koukala co tam dělám 😀

    Ale určitě všem držím palce, a doufám, že Vás tyto problémy nezastihnou, já se budu dál snažit vylézt z té postele včas abych vše stihl a mohl zase běhat ráno při tom krásném osvěžujícím vzduchu 🙂

  7. Kristýna napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je vhodné jít běhat na lačno, když se snažím nějaké to kilo přibrat. S běháním teprve začínám, takže těch 20 minut nanejvýš. Ale nevím jestli by to zase moc nezpomalilo snahu a přibrání. Samozřejmě se počítá s tím, že si dám potom pořádnou snídani. Děkuji.

  8. Šárka napsal:

    Já Vám všem ten ranní běh tak závidím, bohužel, i když jsem ranní ptáče a vstávání mi problém nedělá, tak raději běžet nejdu a to platí i pro kolo a další aktivity. Několikrát jsem si zkusila dát jen tu vodu s citronem, případně kousek ovoce a vyběhnout, ale tělo mě už po 5-10 min. dá jasně najevo, že tohle fakt dobrý nápad nebyl. Takže já se nejdřív musím pořádně nadlabat, počkat zhruba 2 hodinky a pak teprve vyběhnout… právě proto běhám jen max. 3x týdně, protože to prostě nelze skloubit častěji 🙁

  9. Josef napsal:

    Zdravím všechny příznivce běhání. Běhám denně ráno 4 km. Vybíhám v 5.00 hodin a běžím část lesem a část po louce. Při běhu používám čelovku pro osvětlení cesty, protože je poránu již tma. Je to neobyčejně krásný pocit si takto ráno vyběhnout do ještě spící přírody. Po návratu z trénínku následuje osvěžující sprcha. Celý den je poté v práci v pohodě. Toto raní cvičení mi přináší mnoho pozitivní energie. Navečer běhám také, takže dvoufázově. Není rozhodující kdy člověk běhá, ale podstatné je, že vůbec běhá. Běhání je jednoduché a investice vložená do běhání přináší velké zisky v podobě pevného zdraví. Běh je pro mně alfou a omegou v mém životě. Běh mi dal mnoho i v mém pokročilém věku. Běhejme pro zdraví, je to perfektní aerobní trénink a návrat člověka k přírodě v dnešní přetechnizované a stresové době. Běh je balzám na nervy.

    Běhu ZDAR !

  10. Markéta napsal:

    Ahoj, já se dnes do toho pustila poprvé. Sportuji, ale běh byl vždy mým nepřítelem číslo 1. Chodím tancovat, 2x týdně jumping, někdy zařadím plavání a teď ranní běh. Musím říct, že za těch 40min jsem toho moc neuběhla a vypadalo to tak, že 1 píseň jsem běžela, 2. jsem šla, a zase běžela a šla… Snad se to postupem času zlepší 🙂

  11. PajinkaK napsal:

    Jak to tady tak čtu, tak mě to začíná taky lákat.. Asi vyzkouším 🙂

  12. l.cm napsal:

    Já jsem s běháním začala před třemi týdny, zatím jen 2x týdne, už se ale dostavují první úspěchy. Do ted jsem se považovala za totálního antitalenta na sport 🙂 Poprvé jsem víc chodila než běhala, teď na posledky jsem se při půl hodince jen 4 zastavila (rychlá chůze) a zase plynule přešla do běhu. Těším se na to, až tu svou půl hodinku dám v kuse. Asi to chce víc než 2x týdne. Vyzkouším to ráno, protože když přijedu domů z práce, je zatím většinou už za chvilinku tma. Držím všem palce. Lucka

  13. Hanka napsal:

    Zkusím to také..:))

  14. Kosťa napsal:

    Ahoj ,
    dnes je to právě 2 měsíce , co pravidelně po ranním protažení vybíhám do nedalekého parčíku a uběhnu si svých asi 4.5 km . Se mnou také moje chrtí fenka . I když zdaleka nedosahuji její rychlosti a v ladnosti pohybu bych také prohrála , nedovedeme si již rána bez tréninku představit . Vím , že to není žádná velká dávka , ale pro začátek,dobrý pocit a udržení pracně shozených kil mi to zatím stačí . Tento web jsem objevila až nyní , tak se stanu pravidelným čtenářem a zjistím , co by mne tu mohlo zaujmout . Držím všem začátečníkům a hlavně začátečnicím pěsti !

  15. Nikola napsal:

    Ahoj zkusím ráno běhat……..držte mi palce

  16. Dáša Pokorná napsal:

    Myslela jsem si, že jsem naprostý sportovní antitalent:-)Začala jsem běhat zhruba před devíti měsíci a je neuvěřitelné, že i po tak dlouhé době mě to stále baví a pořád víc a víc. Nedokážu si představit, že bych začala den bez toho aniž bych se „proběhla“. Když vynechám hubnoucí efekt, který se mi osvědčil, tak především si člověk vyčistí hlavu a den je úplně o něčem jiném. Začínám přidávat i jiné sportovní aktivity. Z vlastní zkušenosti můžu všem vřele doporučit!!!

Napsat komentář

*