Doplnění běžeckého tréninku ostatními sporty

Doplnění běžeckého tréninku ostatními sporty
6. 7. 2008 Jiné sporty

Autor: fv-admin | Přečteno: 20 120x

Pokud už pravidelně a s chutí běháte – jste běžec. To ale neznamená, že vedle toho nemůžete dělat žádný jiný sport, právě naopak.

Běh je jeden z nejpřirozenějších sportů a je při něm sice namáháno poměrně dost svalů, ale některé téměř vůbec. Proto je tak důležitá rozcvička a strečink po každém vyběhnutí a doběhnutí. Svalové partie potřebné pro běhání se tím dostatečně protáhnou a připraví na danou zátěž. To je všechno v pořádku, ale i tak je vhodné zařadit do svého tréninkového plánu pár jiných sportovních aktivit. Tělo na chvíli přepne na úplně jinou frekvenci, nejvíc namáhané partie si odpočinou a dojde k potřebné regeneraci. Přitom se nemusíte bát, že by vám to nabouralo vaši štíhlou linii, protože při výběru vhodné sportovní aktivity dojde také ke značnému spalování energie. A stačí opravdu párkrát za měsíc vyjet na kole nebo na kolečkových bruslích.

Aby však nedošlo k nějakému nedorozumnění, tak vykonávání jiných sportovních aktivit vedle běhu není stoprocentní zárukou lepších výkonů.

Je nutné si však uvědomit, že nohy vám budou vděčné za menší relax. Menší dopady chodidel na povrch (u jiných sportů) vede k rychlejší regeneraci a může to být záruka určité prevence proti zraněním.

Klíčovou funkci mají však jiné sporty, když už se nějaký úraz stane. Např. při nataženém nebo natrženém svalu, kdy je běhání zcela znemožněno, tak ho lze „suplovat“ jiným sportem, např. cyklistikou nebo plaváním (pokud to zranění dovoluje). Byla by přece škoda přijít o tolik natrénovanou a vybroušenou formu, protože pak by jste ji jen těžce získávali zpátky.

Někteří běžci rádi zanedbávají některé svalové skupiny nebo dokonce vynechávají strečink. A některé svaly namáhají až příliš, takže si lehce způsobí nějaké zranění.

Přidání nějakého jiného sportu do vašeho tréninku bude opravdu vhodné. Někteří už běhání berou jako rutinu, tak si trénink můžou dalším sportem trochu okořenit a rozšířit.

Bezpochyby je běhání nejlepší na trénink svalů dolních končetin, ale nedochází k téměř žádnému posílení horních končetin. A právě ostatní sporty ruce posílit můžou a tak dojde k optimálnímu tréninku všech svalových skupin a žádná skupina nebude „zanedbaná“.

Čtyřhlavý sval stehenní – je největším stehenním svalem a někdy bývá běžci dost zanedbávaný, což je chyba, protože je zodpovědný za délku kroku při běhu. Pokud není dostatečně vytrénovaný a protažený, běžec se tím okrádá, protože by mohl být rychlejší. Prakticky vzato by mohlo stačit více zařazovat strečink tohoto svalu po běhání. Velmi efektivní trénink čtyřhlavého svalu je při jízdě na kole. Proto se cyklistika často zařazuje na zpestření běžeckého tréninku a pro namáhání trochu jiných svalů než při běhání. K dalším vhodným sportům, k tréninku tohoto svalu, je plavání, bruslení, běžecké lyžování, atd…

Břišní svaly – asi k nejefektivnějšímu cvičení břišních svalů patří lehy-sedy a ostatní podobné cviky. Prakticky každý sval lze vycvičit vhodným cvikem např. v posilovně, ale to je každému jasné, a proto uvedu i jiné možnosti. Takže patří tam zase běžecké lyžování, plavání a veslování (třeba v posilovně).

Zádové svalstvo a rotátory páteře – je velká výhoda, že při běhání nedochází k deformaci páteře a trochu se posilují i rotátory páteře. To je však za předpokladu správné techniky běhu. Proto se při běhu snažte být vzpřímení, dívejte se před sebe na horizont a nikoliv na nohy nebo pod sebe. Nijak se nekřivte a nedělejte přehnané pohyby zejména pažemi. Boky mějte také zcela přirozeně. Zádové svalstvo můžete také posílit plaváním a veslováním. Rotátory páteře zase určitými cviky v posilovně.

Horní část těla – plavání, veslování, posilovna.

Jasně z toho vyplývá, že plavání nabízí nejširší trénink většiny svalových partií, a proto patří k nejvhodnějším doplňkům (vedle cyklistiky) běžeckého tréninku.

Avšak dávejte pozor, abyste zařazování jiných sportů do Vašeho tréninku moc nepřeháněli. Přeci jenom je běh hodně specifický sport a je úzce zaměřen. Proto je nutné mu věnovat hodně pozornosti a ne se mu“vyhýbat“ jinými sporty. Pro představu by mohl být dostačující tento příklad:

Týdenní plán: 5x běh, 1x jiný sport (kolo, plavání), 1x volno. Pokud děláte nějaký týmový sport (fotbal, volejbal, hokej) můžete i vy v klidu běhat. Váš tréninkový objem naběhaných kilometrů však nemusí být velký. Pokud máte běhání jen pro zpestření tréninku, stačí 2-3x týdně po 30 minutách. Pokud chcete běhat trochu víc, můžete zkusit zkloubit oba druhy tréninků. 16:00 – 17:30 volejbal (např.), 19:00-20:00 běhání.

Opravdu se ale vyplatí výběr doplňkového sportu. Možností máte hodně:

  • cyklistika
  • plavání
  • rychlá chůze
  • posilovna
  • fotbal
  • horolezectví
  • tenis, squash
  • aerobic
  • fotbal
  • jízda na kolečkových bruslích

Doplnění běžeckého tréninku ostatními sporty – 5 komentářů

  1. Milan Kůtek napsal:

    To Petrraft: Tyranosaurus Run opravdu hrozí, kondiční běžci „vršek“ ignorují. Proto prosazuji nordic running jako zpestřující metodu. A hlavně celoroční, na rozdíl od běžek. – Pokud jde o výživnost, běh s holemi je výrazně náročnější než běžky, neboť si ani na chvíli neodpočineme (není zde skluz lyže, sjezd kopce či odraz soupaž na rovině). Dá se ale souvisle vydržet tak hodinu, víc ne, čili neumožní několikahodinový běžecký výlet jako běžky. Zdravím, Milan

  2. Petrraft napsal:

    Nejvýživnější jsou BĚŽKY !!!
    Šetří klouby a velmi posilují horní část těla. Četl jsem údaj, že při běžeckém lyžování je zapojeno 78% svalových skupin. To je NEJVÍCE ze všech sportů.
    Aby se evolucí z běžců za X milionů let nestaly tipy jako Tyranosaurus rex ! Silné dolní končetiny. Horní pouze na ovládání počítače, nutného k přihlášení a přidržení kelímku na občerstvovačkách 🙂

    Krásnou zimu všem a… Silvestr v St. Moritz w.raftovanie.eu

  3. Na co si dát pozor při prvním výběhu s holemi? Hrozí nějaké nebezpečí zranění? | behsholemi.cz napsal:

    […] runningovými holemi za výborný doplněk běžecké přípravy, upozorním na tematicky podobný článek na behame.cz. Shodně s následujícími články na webu Běháme.cz také zdůrazňuji u běhání s holemi […]

  4. admin napsal:

    Děkujeme za pěkný komentář 🙂 Nic jiného si ani nemůžeme přát než to, že se články líbí a hlavně pomáhají.
    Pro všechny: Zaregistrovat se na stránky Běháme.cz lze, ale tato registrace má zatím jen ten význam, že registrovaný uživatel může psát články a přispívat na tento web.

  5. Katka Hofírková napsal:

    Dnes jsem hledala informace o atletice a narazila jsem na super stránku.Jelikož každý den snaživě běhám a žiji atletikou,dozvěděla jsem se mnoho potřebných informací.
    Jen se chci na něco zeptat:
    Jde se nějak zaregistrovat na vaše stránky??
    Protože v odkazech je napsáno přihlášení..))
    A nemohli byste na mé přání na tuhle stránku dát běžecký trénink na 1500m????Jako myslím to tak,abych se v 1500m zlepšovala…)))
    Budu ráda,když mi napíšete na e-mail…
    Mějte se hezky a spoustu pěkných článků přeje vaše věrná čitatelka.

Napsat komentář

*