Hubnutí běháním

Hubnutí běháním
21. 6. 2008 Běžecký trénink

Autor: fv-admin | Přečteno: 88 921x

Chcete-li zhubnout, musíte jíst vhodné potraviny, ve vhodnou dobu a dodržovat správné množství. To ale není vše. Je potřeba přiměřeně, ale přitom pravidelně sportovat. Jediný osvědčený způsob na hubnutí říká, že se musí spálit více kalorií než se přijme.

Odborníci tvrdí, že denně by se měl člověk aktivně hýbat 30 min a po nedávných průzkumech se doporučuje až 60 min většinu dní v  týdnu! Čím to? Je to jednoduché, vychází to z faktu, že čím déle se člověk denně aktivně pohybuje, tím méně trpí nadváhou / obezitou a kardiovaskulárními onemocněními. Říkáte si, že to nejde? Že i když začnete běhat, jezdit na kole nebo na kolečkových bruslích, nemáte šanci tomu dát více než 60 min? Však ani nemusíte! Začátečníkům stačí na tyto sporty s klidem 30–40 min. Tuto dobu se však značně zvýší tepová frekvence, což je správně, takže to má skvělý účinek, protože už po dvaceti minutách tepové frekvence nad 65% z maximální TF dochází ke spalování tukových zásob. Takže 30–40 min bohatě ze začátku stačí a ostatní doporučenou „denní dávku fyzické aktivity“ můžete vyplnit procházkou se psem, prací na zahrádce, atd. Vidíte, je to opravdu jednoduché, takže se není třeba lekat při pomyšlení na 60 min pohybu.

Pokud jste již začali běhat, můžete si s klidem říct, že pokud dodržíte tyto doporučení a s běháním vydržíte, tak zhubnete. V zásadě platí, že každou uběhnutou míli spálíte až 110 kalorií. Tzn., že tento ukazatel by vám mohl celkem pomoci, protože je jasné, že určité množství kalorií při běhu spálíte a můžete si tak udělat kontrolu v poměru výdej / příjem.

Ještě jedna poznámka: Nesnažte se zbytečně a nadměrně navyšovat vaši kilometráž (začátečníci), kvůli posedlosti na spalování energie, protože následek může být takový, že postupem času spálíte míň než 110 kaloriií / za 1 míli (např. kvůli malé rychlosti a malé tepové frekvenci). To povede sice k většímu naběhanému objemu, ale účinek nebude takový, jaký jste chtěli. Navíc při vyšších tréninkových objemech hrozí větší riziko zranění (začátečníci). Co tedy dělat? Zkuste postupem času zařazovat „kvalitnější“ a různorodější typy tréninků, kde se budete soustředit na vaši rychlost nebo sílu. Např. zkuste zařadit do vašeho tréninkového plánu běh do kopce nebo tempové běhy (4x800m v určitém čase s meziklusem, stupňovaný běh, atd…). Takové typy tréninků jsou super, výdej kalorie je o dost vyšší a budou se skvěle hodit jako příprava na závody.

Další možnost je, např. o víkendu, kdy pravděpodobně plánujete běžet delší běh, vyzkoušet někdy vyběhnout ráno a pak i večer. Dlouhý běh si tak v pohodě rozdělíte na 2 části a spálíte více energie.

Pokud tedy teprve začínáte s běháním, doporučuji si přečíst nějaké články z rubriky Začátečníci.

Zkuste váš běžecký trénink zpestřit i ostatními sporty, jako je cyklistika a plavání. Posílíte jiné části těla a dojde k potřebné regeneraci.

Změna životního stylu je také důležitá

Určitá změna v životním stylu by měla určitě nastat. Pár tipů:

  • nestravovat se ve fast foodech
  • omezovat konzumaci potravin s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin (cholesterol)
  • omezit konzumaci alkoholu
  • nepřejídat se
  • zvýšit přísun všech vitamínů a minerálů v podobě ovoce a zeleniny
  • omezit příjem soli
  • zvýšit příjem vápníku (živočišné i rostlinné zdroje)

Změna by se také měla odrazit i jinde, než jen v potravě. Zkuste to všeobecně známé:

  • vystupujte z tramvaje 2 zastávky před cílem
  • místo výtahu choďte do schodů
  • snažte se ujít nejméně 10 000 kroků za den

Snažte se co nejvíce vyhledávat fyzickou aktivitu, hledejte ji na každém kroku. Relaxovat neznamená jen válení se na gauči u televize, spíše znamená aktivně a s chutí si užívat pohybu.

Hubnutí běháním – 14 komentářů

  1. MansonTreninky napsal:

    Doporucuji běhat alespoň 2 x týdenně a to minimálně 30 minut na měkkém terénu /ne beton/. Více zde včetně výpočtu pálení joulů. .. http://www.slimming.cz/beh-a-hubnuti/

  2. Petra napsal:

    Ahoja zacala sem behat nemam chut na sladke, pravidelne jim a zhodilasem 1kg tydne snad to dlouho vydrzim:-)

  3. MICH napsal:

    začal jsem běhat v roce 2012 ani ne půl kilometru denně. postupně jsem navyšoval a když jsem dával kilásek denně, tak jsem měl o deset kilo míň. ale taky jsem omezil jídelníček. jedl jsem míň a pravidelně. už nemám nadváhu a zapnu si gatě. Nejsem žádnej sukničkář, ale nejvíc flirtů s holkama jsem zažil v době, kdy jsem byl na svém váhovém maximu. je to divný. takže jestli chcete zhubnout kvůli atraktivitě, tak na to prdte. 😀 hubněte kvůli zdraví.

  4. Nela napsal:

    Ahpj, vcera jsem zacala s behanim… Delka zhruba 1 km. Byla jsem uplne hotova , jsem silny kurak…ale dnes jdu zas:)hubmu do plavek tak snad to za 3mesice bude znat…mam v planu dat dolu5 kg..snad se to povede snazim se k tomu i posilovat brico a ruce 🙂

  5. Katka napsal:

    Kláro, to je fajn ze uz tak brzy vidis vysledky:) ..jen tak dal a zkus tu vzdalenost spise prodluzovat. Mej se:)

  6. Klárka napsal:

    Dobrý den,
    rozhodla jsem se běhat a pokouším se to dodržet. Máme 9.7.2014 a byla jsem běhat 8x (dnes půjdu zas). Někdy běhám se psem, někdy sama. Běhám trasu +- 1km. Váha je pořád stejná :-(, ale obvodově jsem menší :-). Nejsem běhající typ, ale dala jsem se na běh, tak chci běhat, alespoň do konce prázdnin (dokud na to mám čas). Chodím běhat tajně (svěřila jsem se jen kamarádce a mamince, ale s ní to vůbec neřeším). Potřebovala jsem si ulevit, tak vám píši o své běžící mánii. Hodně úspěchů a běh bez chybičky přeje Klárka ;-)!

  7. jana napsal:

    Ahojky pepa 1 chtela bych zacit behat a zhubnout. Budu rada za kazdou radu. Dekuji jana

  8. admin napsal:

    Demogorgon: Zdravím, samozřejmě bylo myšleno „nepít“ = „nepít alkohol“, ale uznávám, že to nemusí být tak jednoznačné, proto jsem to v článku opravil. Díky.

  9. Demogorgon napsal:

    Rada „nepít“ mě celkem pobavila :). Pár dní bez vody se jistě na váze promítne, to je fakt. FAIL

  10. Honza napsal:

    Pro pepa1.Ahoj Pepo,pravidelně běhám,ale v poslodní době přibírám na váze,sám si s tím neumím poradit,třeba mi pomůže tvoje zkušenost.Dík za odpověď. Honza.

  11. pepa1 napsal:

    Jen běhání nestačí a někteří běhat nemohou?
    Ahoj, četl jsem Vaši diskuzi na snížení váhy. Mám něco vyzkoušeno a dalších cca 100 lidí v ČR. Technologie z Holandska, která je na světe přes 7 let a dělá divy v Německu, Holandsku, Rakousku a u nás taky. Já sám jsme za 42 dnů zahodil z 88Kg na 78Kg (1.9.2005) dnes mám 78,4 – 79,8Kg. Manželka z 60Kg na 54Kg a dnes má 52Kg. Známí který začal 4.1.2006 z 114Kg má dnes 97Kg a chce jít na na 82Kg. Bez JOJO. Nejde o Herbalife. Když Vás to bude zajímat. Tak napište odkud jste není to na mail ani na telefon. Jde o systém stravování, potr. doplňků, atd…… Pomohu Vás s tím začít a budu Vám radit. Pošlu Vám základní informace: mail: disc@wo.cz pepa1

  12. admin napsal:

    Naprosto souhlasím, prakticky každý sport, který se dělá opravdu aktivně a soustavně, se na psychice projeví. A právě se to ani nijak zvlášť nemusí přehánět a výsledky se dostaví, hlavně aby se to člověku líbilo, měl z toho radost a bude mu mnohem lépe.

  13. Pitrsonek napsal:

    Přesně tak, běhání je výborný odbourávač stresu. Když jsem měl velkou hlavu ze školy, problémy s přítelkyní tak jsem zase začal hodně běhat a dost mi to pomáhalo, aji jsem zhubl a začal se cítit mnohem líp. Teď, už tolik neběhám, ale chodím na kolečkové brusle atd.

    Ale zjišťuji, že budu muset zase začít pravidelně víc sportovat, protože to jde na sobě znát.

  14. severka napsal:

    scela dobre doporučeni nejen kvuli hubnuti,ale behat aj pro zdravi a dobrou kondicii,odburani stresu

Napsat komentář

*