Zrádný cholesterol

5. 4. 2008 Zdraví a výživa

Autor: fv-admin | Přečteno: 8 955x

Cholesterol je tuková látka, kterou lidský organismus potřebuje pro tvorbu hormonů a vitamínu D. Tělo si ho tvoří samo a tato látka je pro život nezbytná. Cholesterol pomáhá tělu zpracovávat tuky, je také důležitý při tvorbě buněčných membrán.

Příliš vysoká koncentrace v krvi však nese pro organismus zdravotní rizika, především onemocnění srdce.

  • Přiměřená hranice cholesterolu v krvi: pod 5,16 nmol (200 mg%)
  • hraniční hranice cholesterolu v krvi: 5,16 – 6,18 nmol (200 – 239 mg%)
  • vysoká hranice cholesterolu v krvi: > 6,18 nmol (> 238 mg%)

ZDROJ: wikipedie.cz

Co dělá vysoký cholesterol?

Je-li ho v těle příliš mnoho, začíná škodit. V krvi se tím zvyšuje množství přenášejících forem cholesterolu, který se označuje jako LDL. Tyto částice roznášejí cholesterol buňkám celého těla, ale při vyšším množství se pomalu usazují na stěnách cév. Dlouhou dobu tento proces probíhá a nedává o sobě příliš vědět. Nenápadně dochází ke kornatění tepen, které vyvolávají nemoc aterosklerózu. Jednoho dne může způsobit ucpání cév a to pak vyvolává srdeční infarkt, mozkovou mrtvici a jiné závažné cévní příhody, které můžou skončit až smrtí.

Příčiny

Velmi často je tento problém způsoben nezdravým životním stylem a stravováním (genetické předpoklady, kdy si tělo této látky vytváří příliš mnoho, se výrazně přeceňují). Základem je změna jídelníčku – omezení živočišné bílkoviny, která cholesterol obsahuje. Pokud je proces v pokročilejším stadiu, tak v těchto případech pomáhají speciální léky, které omezují jeho tvorbu, ale základem je vždy zvláštní dieta. Zdrojem cholesterolu je totiž právě strava. Tučná jídla a živočišné tuky obsahují této látky nejvíce a výrazně přispívají k rozvoji aterosklerózy a dalších zmiňovaných nemocí.

Strava by měla být střídmá a pestrá se zvýšeným přísunem ovoce a zeleniny, které obsahují mnoho vitamínů a minerálů.

Pokud vám lékař sdělil, že máte zvýšenou hladinu cholesterolu, není důvod k žádné panice. Jak už bylo výše napsáno, je důležité preferovat nízkocholesterolovou stravu. Tzn. přijímat v potravě optimální množství všech důležitých živin – bílkovin (zaměřte se na protein rostlinného původu), tuků, sacharidů, vitamínů…

Mezi nevhodná jídla patří hlavně živočišné tuky, máslo, tavené sýry, sádlo, tučné mléko, vnitřnosti, tučná masa, slanina, uzené, zmrzlina, velmi slazené nápoje a také bílé pečivo. Samozřejmě v menších množstvích a ne tak často se nic nestane.

Vhodné jsou potraviny, které obsahují tzn. zdravé tuky. Tam patří zejména kvalitní rostlinné oleje a tuky. Důležitá je taky zelenina a ovoce, protože jsou bohaté na vlákninu a na spoustu dalších potřebných látek.

Mléčné výrobky ano či ne?

Ano, ale vybírejte takové, které obsahují méně tuku, sýry okolo 25% tuku a jogurty s max. 1% tuku. Chraňte se před smetanou a vynechtejte kravské mléko, pokud jste si na něj zvykli a příliš často jej pijete. Raději se zaměřte na sýry, jsou zdravější a obsahují i více využitelnéjo vápníku.

6 bodů pro úspěšné snížení cholesterolu v krvi

  • snižte spotřebu tučných potravin (uzeniny, vniřnosti, plnotučné mléko)
  • upřednostňujte rostlinné oleje před živočišnými, rostlinné oleje obsahují polynenasycené mastné kyseliny a prospěšné rostlinné steroly
  • jezte hodně zeleniny a ovoce, dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům
  • omezte přísun cukru (sladkosti, moučníky, bílé pečivo)
  • dostatečný příjem tekutin! min 2,5 l denně
  • sportujte a zvyšte výdej energie

Takže jaké je z toho ponaučení?

Změňte vaši stravu a samozřejmě nezapomínejte také na pravidelnou fyzickou činnost, která vám hodně pomůže. Zkuste třeba běhání!

Napsat komentář

*